1.maj – arbejdernes internationale kampdag - den dag, hvor vi plejer at tale om solidaritet og lønmodtagernes rettigheder. Den dag, hvor vi plejer at skælde lidt ud på arbejdsgiverne og måske også lidt på regering og folketing, er helt anderledes i dag.

Vi oplever på fineste vis, at solidaritet og sammenhold faktisk fungerer i Danmark. Vi oplever, at langt de fleste anerkender, at i disse Coronatider må vi holde sammen og vise solidaritet med de svageste i vores samfund, hvis det skal lykkes os at komme videre efter denne sundhedskrise. Det er det opløftende ved denne pandemi.

Det sørgelige, det nedslående, er jo desværre nemt at få øje på, nemlig alle de syge og døde. Forfærdeligt for dem, der er blevet ramt, og for deres pårørende. Som land kan vi dog glæde os over, at det ikke er gået meget værre. Vi skal jo ikke langt uden for landets grænser, før vi kan se samfund, som er meget hårdere ramt. Jeg er i hvert fald taknemmelig over, at vi fik en regering efter sidste valg, som sætter menneskelige værdier over økonomien. Det gjorde vores regering ikke omkring den sidste krise, finanskrisen. Det betød i sidste ende, at vi i Danmark blev hårdere ramt end flere af vores naboer.

Når Corona er kommet under kontrol, er de store problemer fra før pandemien stadig uløste. Hvad gør vi med klimaudfordringen? Hvad gør vi med de store flygtningestrømme i verden, som jo i nogen grad er affødt af klimaændringerne? Hvad gør vi for at løse de udfordringer, som FN`s 17 Verdensmål har listet op for os alle. De udfordringer er ikke løst, når vi kommer ud på den anden side af Coronakrisen, og så alligevel…

Vi oplever et markant fald i luftforureningen i vores byer. Vi begynder at opleve et fald i mængden af madspild i vores del af verden. Vi lærer nye måder at afholde møder og konferencer på, og vi ser brug af virtuelle undervisningsmetoder, som nok var der før krisen, men først nu rigtigt slår igennem. Kan vi fastholde noget af det gode i disse metoder, er der trods alt kommet noget godt ud af pandemien, som måske kan hjælpe os med at komme i mål med nogle af Verdensmålene.

Og så den allermest glædelige ting – den Danske Model lever og har det godt. Vores aftalemodel på arbejdsmarkedet har endnu engang bevist sin værdi, når regering, Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation kan indgå en akut plan for nedlukning af Danmark henover en weekend. Endnu engang kan vi se værdien af et velorganiseret arbejdsmarked, hvor solidaritet og ansvarlighed er i højsædet.