Mød en som dig

Mød Jonas, Oliver og Sofia der ligesom dig er under uddannelse. De fortæller, hvordan de har haft glæde af HK og deler ud af tips, tricks, gode råd, som også kan få dig godt gennem din studie-, praktik- eller elevtid.

Jonas Thisted, 21 år, studerende på videregående uddannelse

JONAS HÅBER AT ENDE ØVERST I BUNKEN AF ANSØGERE

Det kræver noget at ligge højt i bunken af ansøgere, når man er nyuddannet. Det er Jonas fuldstændig klar over. Derfor er han også glad for de ekstra kort, HK har givet ham på hånden.

Jonas har nemlig fået en masse kompetencer gennem sit medlemskab af HK. Kompetencer man ikke kan få timer i på et studie. Han har været aktiv i HK Ungdom, han har taget kurser i at gå til eksamen, i at skrive ansøgninger og han har uddannet sig i mundtlig formidling.

Ekstra vitaminer til cv’et
Det har været sjovt. Det har gjort det muligt for ham at klare sig bedst muligt på studiet, og han er overbevist om, at det også er en indsats, der kommer ham til gode efter studiet.

For de ekstra kompetencer kan vise sig at have en afgørende betydning, den dag Jonas sender de første ansøgninger af sted til sit første job som uddannet og helt naturligt har ekstra meget brug for aktiviteter til sit cv. Der er jo mange om buddet. Både nyuddannede og ansøgere med flere års erfaring.

Det er godt ikke at stå alene
Jonas er ikke bare glad for de kompetencer, han har fået personligt. Han er også glad for de kompetencer, han kan trække på hos HK.

Helt siden han blev medlem af HK, da han arbejdede i en Føtex som ungarbejder, har han haft en meget stor bevidsthed om, hvad det betyder at have en kompetent og stærk fagforening i ryggen.

Han er overbevist om, at han vil have noget nemmere ved at få udbetalt manglende løn eller få rettet op på urimelige arbejdstider, hvis det skulle vise sig at blive nødvendigt på et tidspunkt.

Det betyder noget, at man har rådgivere i ryggen, som ved hvad de taler om. Og bliver det nødvendigt, er det også rart at have nogle erfarne folk fra HK til at forhandle en løsning på et problem med en arbejdsgiver. Eller i værste fald at føre en retssag. Det kan være svært at stå med selv, og man kan komme til at løbe en væsentlig risiko for at tabe en sag – og en masse penge.

Oliver Winther, 20 år, kontorelev

OLIVER FINDER TRYGHEDEN I FÆLLESSKABET

Nogle arbejdsgivere virker som om, de er komplet ligeglade med deres medarbejdere. Da Oliver mødte én af dem, søgte han tryghed i HK.

Arbejdet som opvasker er hårdt nok selv uden dårligt arbejdsmiljø og rod i sagerne. Det oplevede kontoreleven Oliver tilbage i 2009, da han som meget ung arbejdede på en restaurant, hvor forholdene var under al kritik. Imidlertid arbejder Olivers mor i fagbevægelsen og kunne fortælle ham om muligheden for at søge beskyttelse i det faglige fællesskab. Efter en snak med HK meldte Oliver sig ind i forbundet.

"Efter jeg er blevet medlem af HK, har der ikke været brug for yderligere hjælp", fortæller han. Den tryghed finder han uvurderlig, også på sin elevplads. Han ved, at der er et sikkerhedsnet, der kan fange ham, hvis han kommer ud på dybt vand. Samtidig er det rart at have nogle andre end chefen at tale med, hvis han får problemer på arbejdet.

Det handler om mennesker – også på arbejdet

For Oliver handler det om at hjælpe andre, og om at have det godt med andre – især med kollegerne. Den gode arbejdsplads er vigtig for Oliver – og det betyder også godt kollegaskab. Måske var det derfor, han valgte at blive kontorelev – efter handelsgymnasiet var det i hvert fald ikke flere år på skolebænken, der trak. Kombinationen af arbejde og uddannelse var derimod helt perfekt. Med sit fokus på mennesker, og sin store hjælpsomhed håber Oliver på at kunne skabe sig en karriere inden for HR. Han tror på, at han kan være med til at skabe udvikling og innovation på området Og HK’s kurser kan være med til at opgradere ham til den fremtid.

Fik kvalificeret hjælp til fagprøven

Som for mange andre kontorelever, har kurset ”Skriv din fagprøve” været det mest håndgribelige bevis på værdien af HK’s kursustilbud for Oliver. Kurset er den bedste vej til succes med fagprøven, siger han. Mere overraskende er måske det store netværk af andre elever, som Oliver har opbygget på HK’s kurser. I netværket deler de viden, giver input til hinandens udfordringer på arbejdet og diskuterer, hvordan de hver især kan arbejde med at præge deres uddannelser.

Som elev føler Oliver, at HK er alle pengene værd – alene på grund af kurserne, som han helt klart vil blive ved med at bruge. Både kurser og faglig hjælp hjælper ham til at lære nyt og forny sig. På den måde får Oliver styrket sine kompetencer langt ud over, hvad selve uddannelsen giver ham.

Sofia Jørgensen, 23 år, læser cand.ling.merc

SOFIA HENTER brændstof TIL DE AMERIKANSKE DRØMME

Med den helt rigtige uddannelse og gode kurser på CV´et er Sofia godt rustet til at tage livet, som det kommer. Også i udlandet.

Første gang Sofia mødte HK, var i Bruxelles, hvor en flok unge HK-medlemmer også var på studietur. Inden længe var Sofia også en del af HK – og med til at planlægge næste studietur, snakke med politikere og skaffe sponsorater.

Sofia er vild med fællesskabet i HK, det stærke studiemiljø og alle de faglige muligheder, hun får som HK’er. Sofia har allerede opgraderet sin viden på flere kurser. Især Excel-kurserne er rigtig gode, synes hun, så hun skal helt sikkert på mange flere. Måske kurser om præsentationsteknik og formidling. Og ganske givet noget med CV og jobsøgning, når hun når lidt længere på overbygningen.

Ude eller hjemme?

Når Sofia ikke er frivillig, livredder eller i byen med vennerne, studerer hun på sit drømmestudie cand.ling.merc, som hun bygger oven på en bachelor i international virksomhedskommunikation og amerikanske studier. Overbygningen har samme tema, og drømmen er at arbejde på den amerikanske ambassade i København eller bo i USA om 10 år. Måske med mand og børn – måske alene.

Sofia vil helst tage livet, som det kommer. Uden at planlægge for meget. Og derfor ved hun, hvor vigtigt det er at have en bred viden at falde tilbage på. Når hun om et par år er færdig med studiet, er hun sikker på, at hendes viden, praktik og personlige erfaringer vil styrke hende på arbejdsmarkedet. Og skulle hun gå hen at blive ledig, har hun HK i ryggen.

HK er helt tæt på

Sofia synes, at HK er oplagt til humanister, fx inden for hendes fag sprog og kommunikation. Også de kreative fag blomstrer hos HK. HK gør meget for fx grafikere og studerende på KEA og ITU, så Sofia håber, at flere kreative vil gøre hende selskab. HK ved utrolig meget om de kreative fag og er gode til at målrette kurser til de forskellige faggrupper. På samme måde oplever Sofia, at HK følger hende tæt og giver hende præcis det, hun har brug for, nu og her som studerende. "Det er tilrettelagt efter, hvor jeg er i mit studie, personligt. Og ikke bare til en eller anden bred skare af studerende." Man kan også altid komme med idéer til forbedringer, fortæller Sofia. Det samler de lynhurtigt op på.

Sofia synes, at HK er for alle, der vil have mere ud af deres studietid. For der er så mange muligheder at hente, som det vil være synd at gå glip af. "Alle, der studerer, bør have de muligheder, som jeg har haft", siger hun.

BLIV KLOGERE PÅ DINE STYRKER

Ved du godt, hvor meget du har at byde på? Både under din uddannelse – og på andre områder. Vi hjælper dig med at blive bevidst om dine styrker. Og vi glæder os til at blive klogere på dem, for så kan vi nemlig hjælpe dig endnu bedre – både mens du studerer og bagefter. Så tjek dine styrker nu – det tager kun et par minutter.

Åben i dag 08-16

Åben i dag 08-16