Når du er elev og skal på barsel

Barselsloven giver dig nogle grundlæggende rettigheder, når du skal på barsel. Hvis du er elev og venter barn, har du ret til løn og barselsdagpenge som alle andre ansatte. Du har også ret til at få din uddannelsesaftale forlænget. Din arbejdsgiver kan hverken opsige eller afbryde aftalen, hvis du er gravid.

 

Forlængelse af din uddannelsesperiode

Din ret til dagpenge

Vær opmærksom på, at du kan have bedre rammer for din barsel, hvis du er dækket af en overenskomst. Log på MitHK for at se, hvilken overenskomst du er dækket af. 

Se reglerne for orlov herunder. 

Mor Far / Medmor
4 ugers graviditetsorlov
med dagpenge, der skal holdes inden fødslen.


2 ugers fædreorlov
med dagpenge, der skal holdes inden for de første 10 uger efter fødslen.
Som udgangspunkt skal de to uger holdes som en sammenhængende periode, men kan du og din arbejdsgiver blive enige, kan du dele din orlov op i flere kortere perioder.
2 ugers barselsorlov
med dagpenge, som du har pligt til at afholde.
 
8 ugers frivillig barselsorlov
De 8 uger kan overføres til faderen/medmoderen. Det er et krav, at du enten genoptager arbejdet på fuld tid eller påbegynder forældreorlov, for at du kan overføre ugerne.              

8 uger med dagpenge, hvis de er blevet overdraget fra mor. 

Forældreorlov, ret til fravær i 32 uger
Efter den 10. uge efter fødslen har hver af jer ret til 32 ugers fravær under forældreorlov. I har hver især ret til 24 ugers orlov med barselsdagpenge efter fødslen. Disse uger skal således dække både barselsorloven på de 10 uger, fædreorloven på de 2 uger og forældreorloven på de 32 uger. Har du f.eks. som mor brugt 10 ugers barselsdagpenge under barselsorloven, har du kun 14 ugers barselsdagpenge tilbage til forældreorloven.
Har du som far blot brugt 2 ugers barselsdagpenge på din fædreorlov, har du 22 uger tilbage til brug under forældreorloven.
11 af de samlede 24 uger med ret til barselsdagpenge er øremærket, og kan ikke overføres til den anden forældre. De resterende 13 uger kan overføres.

Får en af jer løn fra arbejdsgiveren under orloven, bliver perioden fratrukket ugerne med barselsdagpenge, da de i stedet bliver udbetalt til din arbejdsgiver som refusion. 

Vil du gerne forlænge din orlov?
Begge forældre har mulighed for at forlænge orloven med enten 8 uger eller 14 uger. Er du ledig, kan orloven dog kun forlænges med 8 uger.