HK.dk logo

Hvornår har I ret til en tillidsrepræsentant?

21. august 2017  |  HK Privat  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Der skal være en overenskomst på arbejdspladsen, for at man kan vælge en tillidsrepræsentant. Desuden er der nogle andre krav, der skal være opfyldt. Blandt andet at man skal være mindst seks kolleger på HK-området.

  • Hvad laver en tillidsrepræsentant?

    Tillidsrepræsentanten repræsenterer dig og de øvrige HK-medlemmer på arbejdspladsen, og han eller hun varetager dine løn- og ansættelsesmæssige interesser. Det vil sige, at tillidsrepræsentanten kan være involveret i alt fra lønforhandling, uddannelsesplanlægning, nyansættelser og til afskedigelser. Derudover er tillidsrepræsentanten ofte med i virksomhedens samarbejdsudvalg, hvor stort og småt vendes - lige fra indførelse af ny kaffeordning til firmaets strategi. Samtidig er tillidsrepræsentanten bindeleddet mellem HK/Privat og medlemmerne på arbejdspladsen.

  • Hvad får man ud af at være tillidsrepræsentant?

    En hel masse! Du får indflydelse på de vilkår, I har på arbejdspladsen - og på selve arbejdspladsen. Du lærer at forhandle om stort og småt. Du får viden om din virksomhed og branchen. Du kommer til at kunne gøre en forskel for dine kolleger. Og så kan du ikke undgå personlig udvikling. 

    Ud over al den praktiske erfaring og viden, som du får via din position som tillidsvalgt på arbejdspladsen, har du som HK-tillidsrepræsentant adgang til en lang række gratis kurser og uddannelser, som HK stiller til rådighed for dig. Du får HK’s obligatoriske uddannelse for tillidsvalgte. Derudover kan du vælge blandt HK’s mange øvrige kursustilbud for tillidsvalgte (fx i forhandlingsteknik, coaching eller skriftlig kommunikation), og du har også mulighed for at tage to moduler på en akademiuddannelse.
  • Er det noget for dig at blive tillidsrepræsentant? 

    Overvejer du at blive tillidsrepræsentant, kan du kontakte din lokale HK-afdeling på telefon 70 11 45 45. Du kan også komme på et tredageskursus for at finde ud af, om det er noget for dig. Kursets indhold er blandt andet: 

    * Den formelle vej til at blive valgt som tillidsrepræsentant.
    * Betydningen af et valg for dine kolleger, ledelsen og dig selv.
    * Dine overvejelser og motivation i forbindelse med at lade dig vælge.
    * Målsætning og handlingsplan for det videre forløb.
    * Viden om tillidsrepræsentantens roller og opgaver på arbejdspladsen.
    * Din egen adfærds-/kommunikationsprofil.


Send besked til forfatter


Annuller

Log ind som medlem