De kommunale medarbejdere har fundet nye løsninger i en svær tid. Blandt andet digitalt og hjemmefra.
Det sidste år har coronakrisen haft et tæt kvælertag om den danske befolkning. Alligevel er det lykkedes kommunerne at bryde fri, og vende de mange udfordringer til nyskabelse og opfindsomhed.
Det viser en ny undersøgelse fra VIVE, som er finansieret af Social- og Ældreministeriet og har til formål at kortlægge kommunernes nye måder at skabe og håndtere kontakt til udsatte borgere under corona.
I undersøgelsen kan over halvdelen af de kommunale ledere, der har medvirket, fortælle, at coronakrisen har medført nyskabelser på deres fagområde.
Heraf vurderer 67 procent af lederne, at nyskabelserne har haft en positiv indvirkning på borgerne.
Digitale løsninger
En stor del af de nyskabelser er bundet op på digitale løsninger så som videomøder, online behandlingsformer og almindelige telefonopkald. Det har generelt både skabt mere fleksibilitet hos medarbejderen og en større tilfredshed hos borgerne.
Eksempelvis har man i Arbejdsmarkeds- og Integrationsforvaltningen i Slagelse Kommune under corona-pandemien valgt at holde kontakten til ledige borgere gennem online videoopkald.
Her har oplevelsen fra borgerne været, at det har været lettere og mere håndterbart at afholde samtalen digitalt frem for at skulle møde fysisk op på kommunen.
Mere tillidsfuld kontakt
Andre kommuner fra undersøgelsen oplever også, at de har lettere ved at skabe en tillidsfuld kontakt til de mest udsatte ledige, når kontakten går gennem videomøder eller telefonopkald.
Og netop på grund af de gode resultater vurderer 85 procent af de adspurgte ledere, at de nye løsninger skal gøres permanente selv efter corona.
Men også Social- og Ældreminister Astrid Krag er glad for kommunernes indsats under corona-pandemien.
- Det har været en stejl læringskurve for alle, men vi kan se, at de fleste kommuner rent faktisk har formået at bestige bjerget. Trods nogle svære betingelser har kommunerne gjort en kæmpe indsats for at sikre, at udsatte børn, voksne og ældre fortsat har fået den hjælp, de har behov for. Jeg er taknemmelig for, at kommunerne med stort engagement og idérigdom har kæmpet for at hjælpe nogle af de mest udsatte og sårbare mennesker gennem en meget svær tid. Og selvom ingen havde ønsket sig de udfordringer, krisen har budt på, så kan de mange gode løsninger forbedre velfærden – også efter krisen, skriver hun i en pressemeddelelse.