Henover det seneste halve år har debatten kørt om de juridiske aspekter af brugen af algoritmer i sagsbehandlingen på jobcentrene. Nu viser det sig, at den kunstige intelligens ikke engang er særlig effektiv, når det for eksempel handler om at forudsige kontanthjælpsmodtageres risiko for langtidsledighed. Sagsbehandlere af kød og blod tager nemlig bedre beslutninger. Det viser ny forskning.
Når man bruger kunstig intelligens i beskæftigelsesindsatsen, mister man således en masse vigtig information om, hvad det vil sige at være en borger. Det er konklusionen i forskningsartiklen, 'We Would Never Write That Down: Classifications of Unemployed and Data Challenges for AI', der har blandt andre ph.d.-studerende på IT-Universitetet, Anette C. M. Petersen, som pennefører.
Forskningen bygger blandt andet på et feltarbejde i Gladsaxe Kommune.
Teknologi har begrænset rækkevidde
Ifølge Anette C. M. Petersen hjælper sagsbehandlernes egne termer dem til at give borgerne den rette behandling og støtte, som ikke nødvendigvis kun handler om at skaffe et job, og dette arbejde kan ikke uden videre kan erstattes af kunstig intelligens.
- Sagsbehandlerne sidder til møder med borgerne og kan lugte, hvis der én, som lugter af alkohol, eller hvis vedkommende bliver ked af det, når der bliver spurgt ind til helbredet. Så der er en masse fysiske faktorer, som man endnu ikke kan tage teknologisk højde for, siger hun til netmediet Version2.
Mennesker er komplekse og foranderlige
Anette C. M. Petersen ser ikke tegn i sol og måne på, at man ved hjælp af kunstig intelligens kan skabe it-systemer, som kan tage bedre beslutninger end sagsbehandlerne.
- Der er en masse ting, sagsbehandlere ikke skriver ned, fordi det er mennesker, de har med at gøre, og mennesker er komplekse og foranderlige. Og ligeså snart du bruger historisk data til at forudsige fremtiden, så opstår der jo også en risiko for, at du kommer til at forstærke forholdene for de her mennesker og gøre dem permanente. Det er sagsbehandlerne meget opmærksomme på, lyder det fra forskeren.
Til gengæld er der en optimisme i forhold til at bruge AI-teknologier til at hjælpe sagsbehandlerne med at opsamle den information, som de skal bruge i deres sager, på en måde, hvor vurderinger og vigtige beslutninger stadig ligger hos sagsbehandleren.