De kommunale jobcentre har et rigtigt godt blik for de enkelte virksomheders konkrete behov. I hvert fald ifølge virksomhederne selv.
Otte ud af ti virksomheder er nemlig tilfredse eller meget tilfredse med jobcentrenes forståelse for de unikke behov, virksomhederne har for for eksempel relevant arbejdskraft. Det viser en ny undersøgelse fra KL.
Samarbejde og kommunikation i top
Derudover vil hovedparten af virksomhederne anbefale et samarbejde med jobcentret til andre virksomheder, viser undersøgelsen. Den bygger på besvarelser fra mere end 700 virksomheder, der har været i kontakt med jobcenteret i første kvartal 2021.
Den pæne tilfredshed med jobcentrenes service gælder også på områder som ’Det generelle samarbejde med jobcenteret’ (84 procent), ’Kommunikation’ (83 procent), ’Responstid’ (80 procent) samt ’Information’ (78 procent).
De resultater flugter fint med tidligere undersøgelser, der alle viser stor virksomhedstilfredshed med jobcentrene.
Åbenhed og tilgængelighed i Skanderborg
Samarbejdet med jobcenteret fremhæves for eksempel af virksomheden BJ-Gear, der producerer højteknologiske transmissionsløsninger med fokus på kundetilpasning og service.
Virksomheden har igennem mange år haft et godt samarbejde med Jobcenter Skanderborg omkring ansættelse af borgere i både produktionen og administrationen, heraf mange på særlige vilkår.
Virksomheden oplever, at medarbejderne fra Jobcenter Skanderborg er tilgængelige, gode til at lytte, og at man som virksomhed altid kan ringe. HR Koordinator Louise Lyngaae siger til KL’s nyhedsbrev:
- Vi kan have en meget åben dialog om, hvad behovet er. Virksomheden oplever, at der er en stor åbenhed i samarbejdet, og der er plads til at have en dialog med jobcentret om virksomhedens oplevelser for eksempel undervejs i praktikforløb.
KL’s undersøgelse viser i øvrigt, at 68 procent af virksomhederne har fået fremsendt kandidater af jobcentret som led i samarbejdet om rekruttering eller opkvalificering.