Mindre tid til patienterne. Og mere tid på administrative opgaver. Sådan oplever overlægerne, at deres arbejdsdage har udviklet sig. Men stod det til dem, så skulle den tid de bruger på administrative opgaver i stedet bruges på patienterne.
- Så skal vi til det igen. Det var faktisk det første jeg tænkte, da jeg læste om overlægernes oplevelse af deres arbejdsdag. For de er langt fra alene om at savne de administrative eksperter i hverdagen. Desværre tror mange, at hvis bare man fjerner en masse administrative medarbejdere, så forsvinder de administrative opgaver også. Men sådan er virkeligheden ikke, siger Lene Roed, der er formand for HK Kommunal.
Måske er lægesekretærerne bedre
Formanden for Overlægeforeningen, Lisbeth Lintz mener, at man bør kigge på at vende de seneste års udvikling, hvor mange opgaver er blevet flyttet fra lægesekretærerne til overlægerne.
- I stedet bør man kigge på, at det er mere hensigtsmæssigt, at de laver de opgaver, de er lige så gode eller måske ovenikøbet bedre til at udføre, siger Lisbeth Lintz til Ritzau.
Og det bifalder Lene Roed.
- Jeg kan jo genkende råbet om hjælp. Fra lærere, sygeplejersker, tandlæger, pædagoger og mange andre faggrupper. De er alle sammen trætte af at bruge unødvendig lang tid på at løse administrative opgaver i hverdagen, som der findes langt bedre kvalificerede medarbejdere til at løse. Derfor håber jeg også, at beslutningstagerne i kommuner og regioner får øjnene op for, at de administrative medarbejdere faktisk er en del af velfærdens fundament - og ikke bare er et unødvendigt onde, der kan spares væk gang på gang.
Fakta om undersøgelsen
Kilde: Overlægeforeningen/Ritzau