En ny trepartsaftale mellem Fagbevægelsens Hovedorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening og regeringen har i dag indgået en trepartsaftale om, at arbejdsgivere kan kræve coronapas, så længe corona er en samfundskritisk sygdom. Illustration: Tone Thoresen

COVID-19 er igen blevet en samfundskritisk sygdom, og med det følger nu en række ændringer. I forhold til din arbejdsplads må din arbejdsgiver nu godt kræve, at du kan fremvise et gyldigt coronapas, når du møder ind på arbejde.
Coronapasset fungerer som dokumentation for, at du enten er vaccineret, tidligere smittet eller testet negativ inden for de seneste 72 timer.

Testtid er arbejdstid

Hvis du ikke er vaccineret eller har midlertidig immunitet pga. tidligere smitte, så vil du jævnligt skulle testes for at kunne fremvise et gyldigt coronapas på jobbet. Er det tilfældet, vil tiden du bruger på at blive test tælle som arbejdstid.
Det har en dom for nyligt slået fast.

Lovhul omkring karantæne, når man er nærkontakt

Lige nu har arbejdsgivere ikke ret til sygedagpengerefusion, hvis en medarbejder hjemsendes pga. mistanke om corona, når man er nærkontakt.
Det betyder i praksis, at din chef ikke skal betale løn for de dage, hvis man selv vælger at blive hjemme efter henvendelse fra Smitteopsporingen.
Du har ret til at blive fritaget for arbejde, hvis der er mistanke om corona, men du har altså ikke i alle situationer ret til at være hjemsendt med løn. Kun hvis det er din chef, der hjemsender dig. I så fald skal arbejdspladsen betale for løn i hjemsendelsesperioden.
I HK Handel arbejder vi politisk for at få genindført retten til sygedagpenge, så man kan være hjemsendt med løn – uanset om det er på opfordring af arbejdergiveren eller den ansatte. Indtil da opfordrer HK Handel til, at man forsøger at finde en løsning med sin arbejdsgiver, hvis man er nærkontakt.

Pas på dig selv og dine kolleger

Der vil selvfølgelig være store forskelle på, om man er på en arbejdsplads, hvor det er nemt eller svært at holde smitten nede. I HK Handel opfordrer vi derfor alle medlemmer til at passe godt på sig selv og hinanden og generelt følge sundhedsmyndighedernes anbefalinger.
Hvis du er i tvivl om dine rettigheder i forhold til coronapas eller lignende, er du altid velkommen til at kontakte din lokale HK-afdeling på tlf. +45 70 11 45 45.