Kvinde taler i headset

Langt hovedparten af borgerne vælger at benytte enten selvbetjening eller telefon, når de skal i kontakt med det offentlige. 

Hele 40 procent af de adspurgte borgere har svaret, at selvbetjening er deres foretrukne kanal, mens 32 procent foretrækker telefonen som kontaktform. 

Det viser en ny rapport ”IT i praksis” som interesseorganisationen Dansk IT har lavet i samarbejde med konsulentvirksomheden Rambøll. 

Samtidig viser udviklingen, at kontaktformer som e-mail og fysiske fremmøder taber terræn, når det gælder borgere, der gerne vil have fat i det offentlige. 

Gode erfaringer med videomøder 

Rapporten fra Dansk IT og Rambøll har også opgjort og kortlagt borgernes oplevelse af videomøder med det offentlige.

Undersøgelsen viser blandt andet, at hver femte borger har erfaringer med videomøder, når de skulle i kontakt med det offentlige. Heraf har størstedelen af dem haft gode oplevelser med den mødeform.

Alligevel mener 74 procent af de adspurgte, at de hellere ville foretrække en anden kontaktkanel fx telefon.