- Personligt har jeg altid en eller anden uddannelse eller kursus, jeg gerne vil på. Derfor bruger jeg MUS-samtalen til at få skrevet de større ting i min skriftlige udviklingsplan, mens der som regel kommer en masse ind imellem, som jeg aftaler mundtligt med min leder, fortæller Julie Bang, der er lægesekretær, elevansvarlig og tillidsrepræsentant på Glostrup Hospital.
Netop i kraft af hendes tillidshverv får hun nok lidt flere kurser end de fleste – derfor kan den skriftlige udviklingsplan sjældent følge med. Alligevel synes Julie Bang, at det er et vigtigt arbejdsredskab. Både for leder og for medarbejder.
- Ofte ser jeg, at hvis man ikke har en udviklingsplan – så sker der ikke noget. Der er en del medarbejdere, som ikke ønsker mere uddannelse. Måske vil de ikke væk fra deres trygge rammer, måske er de bange for eksamen? Men uddannelse er vigtigt, ellers går vores fag i stå. Vi skal være i stand til at tage nye opgaver.
Lige pludselig kommer der kunstig intelligens og overtager alle vores rutineopgaver - så er det slut med at lave lister og hvad så?, spørger Julie Bang:
- Hvis vi som lægesekretærer ikke holder os opdaterede, bliver vi “downgradet”, og opgaverne bliver flyttet. Og i den sammenhæng kan den skriftlige udviklingsplan hjælpe os. Jeg ved fra mig selv og kan se på mine kolleger, at når man kommer hjem fra uddannelse – så får man et nyt syn på sine opgaver, og man kan pludselig rumme lidt mere, fortæller Julie Bang.
Lige pludselig kommer der kunstig intelligens og overtager alle vores rutineopgaver.
PLANEN FORPLIGTER GENSIDIGT
I den afdeling hun selv sidder i, har de en ledende lægesekretær, der er meget åben for uddannelse og gerne vil sende medarbejderne afsted – i andre afdelinger forholder det sig anderledes. Netop derfor er udviklingsplanen gensidig vigtig. Lederen kan ikke længere ignorere medarbejdernes uddannelsesønsker, og Julie Bang understreger, at efter kompetencefondene er kommet til, er der slet ingen undskyldninger.
- Det kræver naturligvis lidt planlægning, men man kan ikke bare lade være at sende folk afsted. Kompetencefondene er noget af det bedste, vi har fået. Der er mange flere, der kommer afsted på uddannelse, og vi havde aldrig fået flyttet ledelsen, hvis de ikke havde været der, understreger hun.
Selv har Julie Bang deltaget i pilotuddannelsen til den uddannelse, der nu er blevet til Fremtidens Lægesekretær. En teknologiuddannelse hvor kursisterne får indblik i fremtidens teknologier og bliver i stand til at byde sig til, når der kommer nye opgaver eller gamle opgaver skal automatiseres.
- Det har været virkelig spændende. Jeg kan hurtigt spotte opgaver, som vi ikke længere behøver at bruge så meget tid på. Med tiden kan kunstig intelligens løse måske 80 procent af vores opgaver, derfor er det SÅ vigtigt, at vi udvikler os og dygtiggør os inden for de områder, der kræver menneskelig vurdering. De ting der er forskellige fra patient til patient:
- Den uddannelse har åbnet mine øjne rigtig meget. Og jeg kan se, at hvis man synes, det er fantastisk at sidde og sætter koder på lister, og hele ens arbejdsdag består af det – så er det rigtig skidt. Der kommer teknologien altså og overtager. Derfor er det SÅ vigtigt, at man får en skriftlig udviklingsplan og får nedskrevet, hvordan man kan uddanne sig til fremtiden, slår Julie Bang fast.