Digital chikane af HK’ere og andre offentligt ansatte er et uvæsen, der ikke alene skyldes frustrerede borgere og mangel på beredskab, men også i mange tilfælde kan føres tilbage til en skæv, offentlig debat. Sådan lyder det fra HK Kommunals formand, Lene Roed, i et større indlæg i Netavisen Pio.
Trusler, hadbeskeder og anden chikane rettet mod offentligt ansatte skal ifølge Lene Roed først og fremmest imødegås med konsekvens og klare retningslinjer for forebyggelse og håndtering.
- Derudover er det vigtigt at få slået fast, at den medarbejder, der måtte blive udsat for chikane, ikke kommer til at stå alene med problemet. Den slags er et ansvar, der påhviler hele arbejdspladsen. Og mest af alt ledelsen, der bør stille sig imellem den chikanerende borger og den ansatte, skriver Lene Roed.
Videre er det ifølge HK Kommunals formand afgørende, at den ansatte i pressede og truende situationer altid kan hente supervision og et tilbud om drøftelse med tillidsrepræsentanten og ledelsen.
Urimelig udskamning af offentligt ansatte
Men sådanne formelle foranstaltninger gør det ikke alene. For årsagen til chikanen skyldes også, at visse politikere og medier taler den offentlige sektor og dens ansatte ned, mener formanden.
- Tag nu for eksempel beskæftigelsesområdet, hvor en højt profileret historie fra Berlingske om, at Københavns Kommunes jobcentre ikke henviser ledige til job, har vist sig ikke at holde vand. Det er ganske urimeligt, at store dele af den beskæftigelsespolitiske debat kører med sådanne mediehistorier, der savner fagligt belæg eller i værste fald er direkte usande, lyder det i indlægget.
Usaglig offentlig debat om den offentlige velfærd kan desværre anspore visse borgere til at hænge offentligt ansatte ud, lyder det fra Lene Roed, der slår fast, at mange har et ansvar for at komme den digitale chikane af offentligt ansatte til livs.