I følge lakridsgiganten Lakrids by Bülow kan man ikke sælge et produkt, hvis medarbejderne ikke trives. Billede: Lakrids by Bülow.
Hos den verdenskendte gourmetkæde Lakrids by Bülow tager man det meget alvorligt, at medarbejderne skal have det sjovt på arbejdet.
Så alvorligt, at virksomheden for fem år siden besluttede sig for at gå et skridt længere end de fleste og begyndte at arbejde med medarbejdernes arbejdsglæde og trivsel som en bundlinje på samme måde som økonomi.
Derfor begyndte man i Lakrids by Bülow at måle om, medarbejderne havde det sjovt, mens de var på arbejde.
- Helt fundamentalt er det vigtigt for os, at vores medarbejdere har det godt, når de går på arbejde. For vi tror på, at man laver et bedre stykke arbejde, hvis man rent faktisk trives og har det sjovt. Det gælder både mig selv, men også de mange andre medarbejdere vi har på kontorer, butikker og på vores lakridsfabrik, fortæller Fredrik Nilsson, der er CEO i Lakrids by Bülow.
Sjovt at gå på arbejde
Det betyder, at alle lige fra ledelsen til medarbejderne i butikkerne hvert år skal svare på om, de har det sjovt, når de arbejder, og om de kunne finde på at søge jobbet igen, hvis de potentielt set fik muligheden for det.
Resultatet bliver efterfølgende præsenteret online for samtlige medarbejdere. Den seneste måling viste, at 76 Pct. Af medarbejderne havde det sjovt på arbejdet.
- Vi er meget stolte af tallet, men den rigtige dom falder først, når vi er ude for at rekruttere nye medarbejdere. Men der oplever vi altså intet problem. Folk har et godt indtryk af os, og de er tiltrukket af den arbejdsglæde, som langt størstedelen af vores medarbejdere oplever, siger Fredrik Nilsson.
Noget der motiverer
Ifølge Fredrik Nilsson har målingerne efterhånden fået en dobbeltrolle. De bliver både brugt som et vigtigt værktøj for ledelsen, som kan handle hurtigt, hvis enkelte afdelinger eller filialer oplever mistrivsel.
Men målingerne er også blevet en motivationsfaktor for medarbejderne selv.
- Mange af vores medarbejdere er glade for, at vi spørger dem. Det kan i sig selv virke meget motiverende at arbejde et sted, hvor virksomheden går op i, om man som medarbejder har det godt. Især vores tyske medarbejdere er meget fascinerede af den tilgang og flade struktur, fortæller han.
To uger i lufthavnen
Lakrids by Bülow har siden 2007 solgt lakrids og nyskabende konfekture med lakrids i fokus.
Du har højst sandsynligt stødt på en af deres mange varianter af chokoladeovertrukne lakridser, som efterhånden er blevet virksomhedens største varemærke.
Men selvom Lakrids by Bülow mest er kendt for deres gourmetlakrids, så er det ikke helt tilfældigt, at virksomheden også har valgt at investere i arbejdsglæde. Spørger man Fredrik Nilsson er den idealistiske tilgang til medarbejderne og trivsel blevet et hjertebarn for virksomheden.
Derfor har man i Lakrids By Bülow også indført, at alle medarbejdere starter med at arbejde kortvarigt på deres lakridsfabrik i Hvidovre. På den måde får alle medarbejdere kendskab til, hvordan produktet bliver skabt fra bunden.
Selv har han for to uger siden arbejdet i virksomhedens forretning i Københavns Lufthavn.
- Vi sælger et super stærkt produkt, som vi virkelig tror på. Men alle led i vores kæde fra fabrik til kunde er vigtige. Det kræver stadig, at kunderne møder et personale, der er glade og oplyste. Og det er svært at være, hvis man ikke føler sig tryg og set på sin arbejdsplads, siger Fredrik Nilsson.