David Rizk måtte stå op bag kassen i mange timer i træk, da hans arbejdsplads fjernede stolen.
Da 58-årige David Rizk mødte ind på arbejde i Netto efter en større renovering af butikken, blev han overrasket. Bag kassen var der nemlig ikke længere nogen stol.
- Vi fik bare at vide, at man ikke længere skulle sidde ned bag kassen i de nyrenoverede Netto-butikker, fortæller han til HK Handel Hovedstaden.
David og flere af hans yngre kollegaer tog problemstillingen op over for deres butikschef, men butikschefen fortalte, at der ikke var noget at gøre – og at det i øvrigt også var mere praktisk sådan.
Træthed og smerter i benene
Den besked var David ikke helt enig i, for han mærkede hurtigt konsekvenserne af at stå op og betjene kunder bag kassen i mange timer ad gangen.
- Man bevæger sig meget lidt og står stille i mange timer. Nogle gange var det op til fire timer i træk. Kun afbrudt af en halv times pause og så tre timer mere bag kassen, forklarer David. – Jeg fik smerter i benene, og jeg havde meget mindre overskud, når jeg kom hjem. Man bliver meget mere træt af at stå op, så man mærker forskellen tydeligt.
Det var dog ikke kun trætheden og smerterne i benene, som frustrerede ham ved at mangle en stol bag kassen. For David handlede det også om noget andet:
- Man har mere energi, når man ikke skal stå op i mange timer i træk, så jeg havde meget mere overskud til at yde god kundeservice, dengang jeg havde en stol bag kassen.
Kontaktede HK – og blev presset til at sige op
I takt med at frustrationen tog til, besluttede David sig for at tage sagen videre. Han tog kontakt til NettoCare for at fortælle om de gener, han oplevede.
Her fik han at vide, at de arbejdede på en løsning, men at de desværre ikke vidste noget om, hvornår de ville finde en stol, der kunne bruges bag kassen i de renoverede Netto-butikker.
Efter nogle måneder uden stol besluttede David sig for at skrive til HK HANDEL for at få sin fagforenings hjælp. Og det fik altså nogle i Netto til at se rødt, for få dage efter fik han at vide af butikschefen, at ledelsen ville have ham til at opsige sit job.
- Jeg blev presset ud, fordi jeg gik til min fagforening. Men det var jo min sidste mulighed, når butikschefen og NettoCare ikke havde handlet.
I dag arbejder David ikke længere i Netto, og han har heller ikke nogen planer om at vende tilbage:
- Det er en helt principiel sag for mig. Jeg bliver sur over, at de behandler deres ansatte på den måde, lyder det fra David.
Har du også oplevet gener af at skulle stå op bag kassen? Så vil vi gerne høre fra dig. Kontakt HK Handel Hovedstadens kommunikationskonsulent Martin Dover på martin.dover@hk.dk eller 5378 2468.