Regionerne sender flere og flere sundhedsopgaver til kommunerne. Men med hver borger følger en lang række administrative opgaver: Borgeren skal modtages og registreres rigtigt i kommunens systemer, medicin skal håndteres, og der skal bookes tider og måske koordineres omkring behandlingen. Så sundhedspersonalet får en lang række ekstra administrative opgaver i en hverdag, der i forvejen er fyldt med borgere. Ældreområdet i kommunerne er på samme måde ramt af mange nye, administrative opgaver.
HK Kommunal og KL har derfor i fællesskab udviklet kortlægningsværktøjet Opgavekompasset, som giver overblik over administrative opgaver og sætter gang i en dialog om arbejdsgangene, så administrative medarbejdere kan aflaste deres sundhedsfaglige kolleger, og ressourcerne kan bruges smartere.

 

Hvem løser opgaverne bedst?

Opgavekompasset kortlægger, kategoriserer og skaber overblik over de administrative opgaver og sætter navn på hvem, der løser dem i dag. Med værktøjet kan kommunerne sætte gang i en dialog om de administrative opgaver, og hvem der kan byde ind på opgaveløsningen.
- Vi skal sikre, at opgaverne bliver løst på det rigtige specialiseringsniveau. Der er mangel på sundhedsfagligt personale, der har tid til det borgernære. Sundhedspersonalet skal ikke bruge deres tid på en måde, som måske er uhensigtsmæssig. Det handler om arbejdsglæde og om at gøre det arbejde, man er uddannet til, forklarer fagkonsulent i HK Kommunal Lars Brandstrup.
- Det kan det være fristende for politikerne at skære i administrationen frem for i sundheds- og plejepersonalet. Men opgaverne forsvinder ikke af den grund. God administration er for eksempel vigtig for borgernes retssikkerhed. Det er i det hele taget tudetosset at bruge sundhedsfaglige til administration i en tid, hvor der mangler sundhedshænder. Vi er med til at sikre, at ressourcerne flyder de rigtige steder hen, lyder det fra Lars Brandstrup.

Her kan du læse mere om Opgavekompasset.