Kroner_colourbox

Du kan allerede nu indberette din løn på hk.dk/oplysloen. Foto: Colourbox.

HK Handels lønstatistik er et af de bedste redskaber til at løfte lønnen på butik, kontor og lager. Men lønstatistikken virker kun, hvis du og dine kollegaer indberetter jeres løn. Nu er det igen tid til at sende opdaterede tal ind. Det kan du gøre her.

Vi giver dig her tre grunde til, at du skal indberette din løn.

Prissæt dig selv rigtigt – få det, som du er værd

Lønstatistikken er et godt værktøj, når du skal forhandle løn. Den kan give dig et overblik over, hvad andre i lignende stillinger og med lignende anciennitet tjener. På den måde kan du nemmere prissætte dine lønkrav.

Hvis du indtaster din egen løn i statistikken, får du mulighed for at udskrive en rapport, du med fordel kan tage med til din personlige lønsamtale. Så kan du sort på hvidt vise din chef, hvor du ligger lønmæssigt sammenlignet med andre.

HK Handels overenskomst er nemlig en minimallønsoverenskomst. Det betyder, at overenskomsten sikrer dig en minimumsløn – du skal selv forhandle din personlige løn. Derfor er det også vigtigt, at du hvert år beder om en personlig lønsamtale. Det har du nemlig ret til, så længe du husker at bede om det.

Solidaritet: gør det for fællesskabet

Også hvis du ligger i den høje ende lønmæssigt, skal du indberette din løn til statistikken. Vi har nemlig brug for det fulde billede. Hvis du har formået at forhandle en høj løn hjem, så kan dine kollegaer måske også. På den måde er du med til at højne gennemsnittet.

Vi kan se, at værktøjet er populært blandt HK’s medlemmer. Hvert år benytter flere og flere sig af lønstatistikken. Sidste år blev den brugt mere end 130.000 gange.

Du gør værktøjet muligt

Jo flere som indberetter deres løn, desto mere præcist bliver værktøjet. Derfor har vi også brug for lige netop dine lønoplysninger. Det er klassikeren med de mange bække små. Omvendt: hvis der ikke er nok, som indberetter deres løn, så bliver lønstatistikken i sidste ende ikke præcis nok, og så kan den ikke bruges.

Du kan allerede nu indberette din løn til lønstatistikken. Det tager kun få minutter.

Der er deadline for indberetning 30. november 2022. Hvis du indberetter din løn, deltager du samtidig i konkurrencen om et weekendophold eller biografbilletter.