Borgerne ønsker stadig, at de kan ringe til det offentlige. Foto: Mostphotos

Nok ikke overraskende stiger ønsket om digital selvbetjening hos borgerne.

Det viser den seneste store rapport ”IT i praksis” 2022-23 fra Dansk IT og Rambøll, hvor man for 27. år i træk, tager pulsen på bla. digitalisering i det offentlige – og borgernes holdning hertil.

46 % af befolkningen har digital selvbetjening som deres primære og foretrukne kanal til kontakt med det offentlige.

I 2019 og 2021 var tallet hhv. 29 og 40 % - altså en pæn stigning.

Kontakt via telefon fra hver tredje

Mere overraskende er det måske at telefonisk kontakt også er i vækst.

Den tilsvarende tal fra 2019- 2022 hedder nemlig 28%, 32% og det seneste tal lyder 33%.

At hver tredje borger har telefonen som den foretrukne kanal får Dansk IT til at understrege, at kommuner mv ikke må glemme den kanal.

Email og fysisk fremmøde som kanal er begge aftagende.

Fysisk fremmøde er faldet fra 15% i 2019 til nu 9%, mens email svinger lidt i tal men er nu nede på 14%.