Topforhandlerne på industriens overenskomster

Fra venstre: Kim Graugaard, viceadministrerende direktør i DI, Lars Sandahl Sørensen, administrerende direktør i DI, Claus Jensen, formand for CO-industri og Dansk Metal, og Mads Andersen, næstformand i CO-industri og formand for 3 F industrigruppen. Foto: CO-industri.

Regnen rev og piskede de cirka 150 fagligt aktive fra forskellige fagforeninger, som stod foran Industriens Hus, hvor fornyelsen af overenskomsterne på industriens område blev skudt i gang i går ved et pressemøde. Med røde fagforeningsfaner pænt på række stod de klar til at sende deres repræsentanter godt ind til forhandlingerne.

Det dårlige vejr afspejlede på bemærkelsesværdig vis den stemning og de budskaber, der blev afleveret af de fire topforhandlere forud for forhandlingerne. Her var inflation, krise og reallønsfald de helt store temaer.

- Vi står i en særlig situation med mange ubekendte. For hvem kender renteniveauet og inflationsniveauet bare seks måneder ude i fremtiden? Det kan gøre det svært at nå i mål og at finde den rigtige balance, sagde Lars Sandahl Sørensen, administrerende direktør i DI, om de kommende overenskomstforhandlinger.

Claus Jensen, formand for forhandlingsfællesskabet CO-industri, som består af ni fagforeninger inden for industrisektoren, erklærede sig enig i, at forhandlingerne bliver vanskelige. Men han var ikke helt enig i, hvad den rigtige balance indebærer for det endelige resultat.

- Når vi er ude at tale med vores medlemmer, så oplever de et kæmpe reallønstab. De kan se i deres virksomheders regnskabstal, at virksomhederne har tjent penge, samtidig med at man har været tilbageholdende med lønnen. Det med at være løntilbageholdende må være slut nu, sagde Claus Jensen.

Lars Sandahl Sørensen kunne ikke genkende det billede, som Claus Jensen tegnede, men mente, at lønudviklingen i rigtige mange virksomheder havde været ganske udmærket i den seneste overenskomstperiode.

Ingen af forhandlerne ville give deres bud på, hvad et godt forhandlingsresultat vil betyde i kroner og øre. De var dog enige om, at målet på sigt er, at det reallønstab, som danske lønmodtagere har oplevet inden for det seneste år, skal rettes op inden for en overskuelig årrække.

Hvis overenskomstfornyelsen denne gang forløber som i tidligere år, vil der ligge et forlig i første halvdel af februar. Sideløbende med industriens forhandlinger, forhandles der på de 23 andre overenskomster, som HK Privat skal have fornyet her i foråret.

Følg OK23 på HK Privats temaside

Forhandlinger med Dansk erhverv

Allerede før jul, den 16. december, gik forhandlingerne om HK's overenskomster med Dansk Erhverv i gang. Forhandlere fra både HK Privat og HK Handel mødtes med ledelsen i Dansk Erhverv for at udveksle overenskomstkrav og diskutere nogle af de udfordringerne, som parterne ser hver især. Næste gang parterne mødes til forhandlinger er den 1. februar.

Forhandlingsudvalget på Dansk Erhverv-overenskomsterne

Fra venstre: Christina Madsen, formand for HK Privat Nordjylland, Sofie Berg Axelsen, formand for HK Handel Hovedstaden, Claus Rostgaard, formand for Servicegruppen, Morten Schønning Madsen, vicedirektør i Dansk Erhverv, Kim Jung Olsen, faglig chef i HK Privat, Simon Tøgern, formand for HK Privat, René Knudsen, formand for HK Service Hovedstaden, Mette Høgh, formand for HK Handel, Stephan Agger, faglig chef i HK Handel, Jens Mathiesen, formand for Dansk Erhverv, Laurits Rønn, viceadministrerende direktør og Cliff Præstegaard, formand for HK Handel Østjylland.