Mit.dk er en digital postkasse, som ikke bliver brugt nok. Arkivfoto: Mostphotos
Siden marts har danskerne haft mulighed for at vælge mellem flere forskellige postkasser til digital post fra det offentlige.
En af dem er Mit.dk, men tal fra Digitaliseringsstyrelsen viser, at postkassen stort set ikke benyttes.
Kun cirka 6 procent af alle login foregår på¨Mit.dk-app eller web, hvorimod E-boks sidder suverænt som førstevælger med 83 procent.
I en artikel på dr.dk problematiseres de lave tal – særligt holdt op mod udgifterne til mit.dk.
Mit.dk forveksles med MitID
Ikke alene har udviklingen kostet et tre-cifret millionbeløb, men driften koster årligt 27 mio. kro om året.
Morten Hjelholt, ekspert i brugervenlighed af digitaliserings på IT-universitet, mener det er meget forvirrende for borgerne med flere digitale postkasser, ligesom navnesammenfaldet med MitID kun gør det værre.
Både SF og DF er rystede over pengespildet og vil tage sagen op med digitaliseringsminister Marie Bjerre (V).
DF siger direkte, at de ønsker Mit.dk lukket.