Fremtidens HK'er for sundhedsadministrative

Chatbots, machine learning, Robotic Process Automation (RPA) og kunstig intelligens. Ord som kan virke skræmmende eller måske endda helt uforståelige? Men ikke ret meget længere. HK Kommunal tilbyder nemlig helt gratis kursus i de nye teknologier – og nu kan du tage kurset lige når det passer dig. Den digitale version af Fremtidens HK’er er nemlig blevet målrettet det sundhedsadministrative område.
Du finder Fremtidens HK'er for sundhedsadministrative ved at logge på Mit HK.

Ifølge HK Kommunals formand Lene Roed, er det vigtigt, at man som HK’er i fremtiden har kendskab til de nye teknologier.

- HK’erne, lægesekretærerne og de sundhedsadministrative er helt essentielle, når vi taler digitalisering. De er de allervigtigste brikker, når vi skal omsætte arbejdsgange til ny teknologi. Derfor er det afgørende, at vi hele tiden er i front, når vi skal uddanne vores medlemmer og tilbyde helt konkret kendskab til alle de nye teknologier, der er i spil i det offentlige. Uddannelse er simpelthen nøglen til fremtidig jobsikkerhed og samtidig får regionerne medarbejdere, der kan drive og udvikle nye digitaliseringsprojekter, siger Lene Roed.

Vi skal løse opgaverne anderledes

En af dem, der har deltaget i kurset, er Cecilia Skovgaard Stage, der er lægesekretær på Holbæk Sygehus. Hun var utrolig glad for den viden, hun selv fik og vil anbefale andre teknologiinteresserede at tage kurset.

- Jeg fik et rigtig godt indblik i hvilke teknologier, der giver mening inden for vores fag. Det er jo teknologi, man ikke tænker meget over i hverdagen, hvis man ikke ved, at det eksisterer. Derfor har det været interessant at få et indblik i, hvilke arbejdsgange man kan automatisere og ikke mindst være med til at få idéerne. Det giver jo rigtig god mening, fordi der er mangel på lægesekretærer – så vi skal simpelthen finde ud af, hvordan vi kan gøre tingene smartere. For enten er der nogle opgaver, vi ikke skal lave eller også skal vi i hvert fald lave dem anderledes, forklarer Cecilia Skovgaard Stage.

Slut med at være blæksprutte

Også Per Buchwaldt, der er It-direktør i Region Sjælland, er stor fortaler for, at man som sundhedsadministrativ eller lægesekretær skal kaste sig over Fremtidens HK’er. Han spår, at lægesekretærer i fremtiden vil være mindre udførende af konkrete opgaver, men i stedet være den, der sikrer at automatiseringen virker.

- Den moderne lægesekretær kan være til enorm nytte for digitalisering i sundhedsvæsenet! Tidligere har lægesekretæren været den blæksprutte, der gør, at ting fungerer. Lægesekretæren kender og ved, hvad der sker i klinikken og kan på den måde være et aktiv i at designe fremtidens systemer. Man skal ikke tro, at man skal være god til at programmere, men man skal forstå sammenhængen mellem en digital løsning og en arbejdsgang. Og forstå at løsninger bruges af mange roller og specialer og kunne se den sammenhæng, lyder det fra Per Buchwaldt, It-direktør i Region Sjælland.

KURSET KAN OMSÆTTES TIL 5 ETCS-POINT

Ønsker du at få ”papir” på dine nye digitale kompetencer, kan du gennemføre Komponents akademimodul ”Fremtidens digitale administration – digitalisering på din arbejdsplads” på blot fem uddannelsesdage + eksamen i stedet for, som normalt 10 uddannelsesdage. HK Kommunal har indgået aftale med Komponent, at kurset ”Fremtidens HK’er” kan omsættes til fem ECTS-point.