26 stemmeberettigede medlemmer deltog i generalforsamlingen, som foregik i Fagforeningshuset i Viborg.

Må løbe hurtigere

Marianne Aaris Andersen, formand for HK Handel MidtVest, kom i sin mundtlige beretning ind på det stigende pres, som mange ansatte i handelssektoren oplever:

- Presset på de ansatte stiger mange steder, og vi ser det blandt andet på vores lagre, hvor den stigende nethandel hele tiden får medarbejderne til at løbe hurtigere, sagde hun.

Marianne Aaris Andersen, formand for HK Handel MidtVest, i gang med sin mundtlige beretning.

Marianne Aaris Andersen, formand for HK Handel MidtVest, kom i sin mundtlige beretning ind på det pressede tempo på arbejdspladserne.

Hård tone

Også en hård tone fra kunderne er med til at presse de handelsansatte, fortalte Marianne Aaris Andersen.

80 procent af de butiksansatte har oplevet at blive talt grimt eller nedsættende til af kunder det seneste år - og 14 procent har oplevet trusler. Derfor er HK Handel gået sammen med Salling Group om en fælles indsats, så kunderne bliver bevidste om problemerne med den hårde tone.

- Men vi vil også gerne pege på vigtigheden af, at arbejdsgiverne kommer på banen. Der skal være klare linjer for, hvordan medarbejderen får hjælp. Det er nemlig aldrig medarbejderen, der skal stå med ansvaret, pointerede hun.

Ny overenskomst

Marianne Aaris Andersen kom på generalforsamlingen også ind på OK23.

- Selvom forhandlingerne har været de sværeste i mange år, glæder jeg mig over de resultater, vi er kommet i mål med.

- Jeg hæfter mig især ved, at vores medlemmer kan se frem til en solid lønstigning, og at der med den nye aftale på butiksområdet ved ansættelse altid skal aftales et konkret timetal. Ikke flere nultimerskontrakter. Det er afgørende at vide, hvor meget man skal arbejde, og hvor meget der kommer ind på lønkontoen, sagde hun.

Ny bestyrelse

Marianne Aaris Andersen blev på generalforsamlingen genvalgt som formand for HK Handel MidtVest for to år.

Liselotte Børsting blev valgt som næstformand for et år. Hun blev sidste år konstitueret næstformand.

Til bestyrelsen blev også valgt Danni Barslund Christensen, Arne Sørensen, Alexander Schäuble og Lisbeth Merrild (nyvalgt for to år) og Michael Stæhr (nyvalgt for et år).

Marianne Aaris Andersen genvalgt som formand for HK Handel MidtVest

Marianne Aaris Andersen blev genvalgt som formand for HK Handel MidtVest.

Se højdepunkter fra generalforsamlingen:

Artiklen er opdateret 21. marts 2023

Du har indflydelse som medlem

Din mening tæller, for vi er din og alle de andre medlemmers fagforening. Derfor kan du stemme til generalforsamlinger – ligesom du til hverdag kan få indflydelse via vores repræsentanter på både skoler og arbejdspladser. HK er nemlig et fællesskab, hvor alle har en stemme.