Tilfredsheden med MitID viser pæn tilfredshed. Illu.: Lars Pryds

Godt et år efter MitID blev lanceret, har Digitaliseringsstyrelsen målt tilfredsheden med den digitale løsning.

Undersøgelsen er foretaget i sluningen af 2022 og viser, at 64 pct. er tilfredse eller meget tilfredse med MitID.

Omvendt er næsten hver femte – helt præcist 18 pct utilfredse med løsningen.

MitID er trygt men hjælpen dårlig

Tallene viser desuden, at MitID bruges 17 millioner gange om ugen, hvilket svarer til, at bruges i 95 pct. af alle nødvendige transaktioner.

Desuden viser undersøgelsen, at 75 pct. er trygge ved at bruge det. 64 pct. siger, at de oplever MitID som sikker og nem at bruge.

Man kan roligt sige, at udrulning og overgangen fra NemID til MitID har været stormfuldt og at mange borgere har haft brug for hjælp.

Hver fjerde har haft brug for hjælp fra enten borgerservice eller hjemmesiden mitID – og i undersøgelsen har cirka hver anden haft en negativ oplevelse i forbindelse med at søge hjælp og support.

Og den negative oplevelse er stort set ens, uanset om det har været via ens bank, MitID-support, bruge MitID-hjemmesiden eller borgerservice.