Mere end 100.000 unge mellem 13 og 17 år har et fritidsjob. Men andelen af dem er faldet – fra godt 38 procent i 2008 til godt 32 procent i 2020.

- I regeringsgrundlaget fremgår det, at regeringen vil gennemføre en større satsning på fritidsjob og mindske barrierer, så unge får bedre mulighed for at tage et fritidsjob – og derigennem opleve at være på en arbejdsplads med alle de erfaringer, det giver.

- Men hvis flere unge skal have et fritidsjob, skal det være bedre for de unge at gå på arbejde, lyder det fra Inger Stranddorf, afdelingsformand for HK MidtVest, og Gorm Uhre Vestergaard, faglig sekretær i 3F Ringkøbing-Skjern.

Sidste år nåede Jobpatruljen på sin rundtur i Midt- og Vestjylland at besøge 1052 virksomheder og tale med 253 ungarbejdere, og håbet er at nå lige så mange i år. Her er Inger Stranddorf  på vej på Jobpatrulje.

Sidste år nåede Jobpatruljen på sin rundtur i Midt- og Vestjylland at besøge 1052 virksomheder og tale med 253 ungarbejdere, og håbet er at nå lige så mange i år, fortæller Inger Stranddorf, der her ses på vej ud på sidste års Jobpatrulje.

Brud på rettigheder

Det er HK og 3F, der sammen står bag Jobpatruljen, der har til formål at sikre unge mellem 13 og 18 år en ordentlig start på arbejdsmarkedet. Der er opbakning fra de lokale sektioner af FH, Fagbevægelsens Hovedorganisation, og dermed en række andre fagforeninger.

Jobpatruljen afdækker hvert år de unges arbejdsvilkår i butikker, sommerlande og restauranter, og selvom forholdene er blevet bedre på flere punkter, halter det stadig gevaldigt på andre.

Jobpatruljens rapport for 2022 viser, at 84,3 procent af de unge 13-17-årige oplever brud på én eller flere rettigheder i deres fritidsjob.

Plads til flere frivillige

Sidste år nåede Jobpatruljen på sin rundtur i Midt- og Vestjylland at besøge 1052 virksomheder og tale med 253 ungarbejdere, og håbet er at nå lige så mange i år, fortæller Inger Stranddorf og Gorm Uhre Vestergaard.

Har du lyst til at bruge en del af sommerferien på at tage rundt med Jobpatruljen, kan du melde dig hos Anne Vangkilde, ungdomskonsulent hos HK MidtVest og koordinator af Jobpatruljen i det midt- og vestjyske.

- Vi har plads til flere frivillige. Vi bor i sommerhus hele ugen, og foruden muligheden for at være med til at give de midt- og vestjyske unge en god start på arbejdslivet byder vi på masser af socialt fællesskab med blandt andet padel, fortæller hun.

Du kan komme i kontakt med Anne Vangkilde på telefon 2764 3226 eller e-mail anne.vangkilde@hk.dk

Anne Vangkilde

Vil du gerne med på Jobpatrulje som frivillig, så kontakt Anne Vangkilde.

Du kan også melde dig til Jobpatruljen her

Læs mere om Jobpatruljen

Artiklen er opdateret 20. juni 2023

Du får gode råd og faglig hjælp – når du er i job

Vi er eksperter i dine vilkår på jobbet – for hver arbejdsplads har sin egen kontaktperson og faglige medarbejder hos HK. Hun kender de unikke vilkår, som lige præcis jeres arbejdsplads har. Og så kender hun dit fag. Derfor er du garanteret kompetent og professionel rådgivning, uanset om det handler om løn, stress, arbejdsmiljø eller spørgsmål om overenskomst. Du er altid velkommen til at kontakte dine lokale afdeling for at få råd og vejledning.