Yoga i lufthavnen

Hvis man arbejder som passagerservicemedarbejder i en lufthavn, oplever man ofte chikane fra de rejsende.

Det kan være alt fra få kastet en kuffert mod sig, blive spyttet på, kaldt for fucking svans, luder eller få fortalt: ”Jeg håber, du dør af kræft”. Alle eksempler, som du kan læse om i denne udgave af HK Privatbladet

Det er indlysende, at det slider på de ansatte at skulle stå model til både psykiske og fysiske overfald, når de bare passer deres arbejde.

Derfor lancerer HK Luftfart en kampagne, som skal løbe hen over sommeren. Kampagnens formål er at forebygge de typiske situationer, der får de rejsende op i det røde felt og til at udgyde deres frustrationer over de ansatte i danske lufthavne.

Budskabet er klart fra de ansatte

”Vi er mange, der går på arbejde i lufthavnen, når du skal på ferie. Og vi ved, at du godt kan blive stresset - det er helt ok!

Vi er klar til at hjælpe - og du kan også hjælpe til selv, så det ikke trykker for meget for ørerne, når du står i afgangshallen.

Inden du går ind, så hent din billet og tjek:

  1. Hvilke typer bagage må du have med?
  2. Check ind - kan det gøres digitalt?
  3. Hvilken terminal skal du afsted fra?


Når du har styr på det, er du godt på vej.”

Hvem bliver udsat for chikane

Ifølge Arbejdstilsynets rapport ’National Overvågning af Arbejdsmiljøet blandt Lønmodtagere’ har 48 % af passagerservicemedarbejderne herhjemme været udsat for chikane af kunder og passagerer inden for 12 måneder. I samme periode har knap 37 % i samme jobgruppe været udsat for trusler om vold på arbejdet. Det gør passagerservicemedarbejdere til den jobgruppe, der oftest bliver udsat for chikane og trusler om vold i arbejdet - mere udsatte end fængselsbetjente.

 

To typer af rejsende

Lufthavnspersonalet identificerer to typer af rejsende, som de giver råd, så de ikke kommer op i det røde felt.

Den rutinerede, som har lufthavnen som sit andet hjem, og som glider lige igennem security og er i gaten 3 minutter før boarding.

Her kan det gå galt for den rutinerede: Der er pludselig vildt mange mennesker! Og der er megalang kø til bagagedrop, fordi … det er industriferie. Helvede er de andre!

Godt råd: Kom i bedre tid i sommerperioden.

Familien, der har rejsefeber, som har glædet sig til den længe ventede ferie, og der har været pres på op til det sidste.

Her kan det gå galt for familien med rejsefeber: I har ikke fået læst billetterne ordentligt, så I ender i den forkerte terminal. Det gik hurtigt, da I bestilte billetter, så I har ikke opdaget, at I har glemt at tilkøbe indchecket bagage.

Gode råd: Læs billetten grundigt og gerne en uge før. Få styr på, hvor mange kufferter, I må have med, og hvilken terminal I skal afsted fra.

FAKTA

Kan dit forhold bestå lufthavns-testen?

Måske kender du IKEA-testen, men er du klar over, at der også er en lufthavnstest? Når I skal rejse sammen som par eller familie, kan det godt lidt føles som en test af forholdet.

Her er seks gode råd fra lufthavnspersonalet til dig og din partner.
  1. Hent og læs billetten begge to! 
  2. Sørg for, at I ved nøjagtig, hvor meget bagage I må have med. Og hvad størrelseskravene er på kufferter, trolleyer og tasker.
  3. Check ind, inden I stiller jer i kø. Undersøg, om det skal gøres digitalt, det kræver nogle selskaber.
  4. Tjek flyselskab - måske har du købt hos et selskab, men det er nogle andre, der står for flyvningen. Det er ret vigtigt for at stå i den rigtige kø.
  5. Træk vejret og kig op! Skiltene er placeret højt, så alle kan se dem.
  6. Kom i god tid, det tager lige så lang tid at gå igennem de flest lufthavne, som det tager at gå igennem IKEA. Og man kan også shoppe undervejs.
Vis mere

Kampagnen har sloganet ”God forberedelse - God ferie” og skydes i gang omkring 1. juli.

Giv os et like eller en high five, hvis du møder os på sociale medier eller på gaden 😉