Det er HK og 3F, der med opbakning fra de lokale sektioner af FH, Fagbevægelsens Hovedorganisation, og dermed en række andre fagforeninger, står bag Jobpatruljen, som har til formål at sikre unge mellem 13 og 18 år en ordentlig start på arbejdsmarkedet.

I alt nåede Jobpatruljen i løbet af uge 28 634 besøg i det midt- og vestjyske, hvilket var færre end sidste år, hvor tallet var 1052. Til gengæld nåede Jobpatruljen at snakke med næsten lige så mange ungarbejdere som i 2022, nemlig 220. Sidste år var antallet 253.

Nogle af de unge frivillige i Jobpatruljen

Efterlyser bedre vilkår

Mere end 100.000 unge mellem 13 og 17 år har et fritidsjob. Men andelen af dem er faldet – fra godt 38 procent i 2008 til godt 32 procent i 2020.

I regeringsgrundlaget fremgår det, at regeringen vil gennemføre en større satsning på fritidsjob og mindske barrierer, så unge får bedre mulighed for at tage et fritidsjob – og derigennem opleve at være på en arbejdsplads med alle de erfaringer, det giver.

- Men hvis flere unge skal have et fritidsjob, skal det være bedre for de unge at gå på arbejde. Det bekræfter vores rundtur i Midt- og Vestjylland, hvor 24 sager var så alvorlige, at der er behov for faglig opfølgning, lyder det fra Inger Stranddorf, afdelingsformand for HK MidtVest, og Gorm Uhre Vestergaard, faglig sekretær i 3F Ringkøbing-Skjern.

Løn via MobilePay

Ifølge Anne Vangkilde, koordinator af Jobpatruljen i det midt- og vestjyske og ungdomskonsulent i HK MidtVest, drejer de 24 sager sig om løn- og ansættelsesforhold.

Jobpatruljen stødte blandt andet på unge, der ikke havde en ansættelseskontrakt, ikke fik løn ved ferie og ved sygdom, og en enkelt ung fik udbetalt sin løn over MobilePay.

Den pågældende ungarbejder havde ingen ansættelseskontrakt, fik ingen lønseddel, kendte ikke timeløn eller tillæg og vidste ikke, om han fik feriepenge.

- Rigtigt mange unge ved ikke, at de rent faktisk er omfattet af funktionærloven, hvis de arbejder mere end otte timer om ugen i gennemsnit i eksempelvis butik, på lager med kundekontakt eller kontor. Med loven følger en lang række rettigheder blandt andet fuld løn under sygdom og længere opsigelsesvarsler, fortæller Anne Vangkilde og fortsætter:

- Også, hvis en fritidsjobber ikke er omfattet af funktionærloven, kan han/hun have ret til løn under sygdom, hvis vedkommende har været ansat uafbrudt i mindst otte uger og har arbejdet mindst 74 timer i alt inden for de seneste otte uger, forklarer Anne Vangkilde.

Tunge løft og arbejde med maskiner

Der var også en del unge, der havde alt for tunge løft.

Unge under 18 år må kun løfte op til 12 kilo og trække eller skubbe op til 250 kilo. Det svarer til, at du må løfte en ølkasse med tomme flasker.

Endelig stødte Jobpatruljen også på flere unge, der arbejdede med maskiner af forskellig slags blandt andet rengøring af flaskeautomater, friturekogere, brødskærere og industriopvaskemaskiner.

To unge, som Jobpatruljen mødte, var kommet til skade under arbejdet med friture, uden det var meldt som en arbejdsskade trods fysiske mén.

- Reglerne siger, at 13-15-årige, som ikke har afsluttet 9. klasse, slet ikke må arbejde med maskiner. Og 15-17-årige, der har afsluttet 9. klasse, må kun arbejde med maskiner, der ikke er farlige, siger Anne Vangkilde.

I alt 12 unge frivillige og 16 medarbejdere fra HK, 3F og de øvrige lokale sektioner af FH havde i år meldt sig til at tage rundt med Jobpatruljen, og langt de fleste arbejdsgivere tog godt imod. Kun enkelte ønskede ikke besøg.

Læs mere om Jobpatruljen

Artiklen er opdateret 24. august 2023

Du får gode råd og faglig hjælp – når du er i job

Vi er eksperter i dine vilkår på jobbet – for hver arbejdsplads har sin egen kontaktperson og faglige medarbejder hos HK. Hun kender de unikke vilkår, som lige præcis jeres arbejdsplads har. Og så kender hun dit fag. Derfor er du garanteret kompetent og professionel rådgivning, uanset om det handler om løn, stress, arbejdsmiljø eller spørgsmål om overenskomst. Du er altid velkommen til at kontakte dine lokale afdeling for at få råd og vejledning.