Et større antal borgere og virksomheder har i en periode været afmeldt Digital Post. Genrefoto: Mostphotos

Der er en grund til, at systemopdateringer giver nervøse trækninger hos mange brugere.

Netcompany og Digitaliseringsstyrelsen har nu givet endnu en god grund til at en sådan bekymring kan være absolut begrundet.

I forbindelse med en større opdatering af Digital Post i slutningen af august medførte det to alvorlige fejl.

Det fremgår af en redegørelse fra Digitaliseringsstyrelsen til Folketinget.

En såkaldte kodefejl hos Netcompany betød, at ca. 118.000 borgere og virksomheder fejlagtigt i en periode har været afmeldt Digital Post.

Tjek din fysiske postkasse

De afmeldte borgere og virksomheder kan derfor i perioden 23. til 31. august 2023 være blevet kontaktet af offentlige myndigheder via andre kanaler end Digital Post, fx via fysisk brev.

Desuden har ca. 36.000 modtaget et fysisk velkomstbrev fra Digital Post, som normalt sendes, når brugere tilmeldes Digital Post for første gang.

Digitaliseringsstyrelsen har den 1. september orienteret de berørte borgere og virksomheder om fejlen via Digital Post med en opfordring til at tjekke deres fysiske postkasse, hvis de skulle have modtaget fysisk brev fra myndighederne i stedet for via Digital Post.