Foto: Simon Klein-Knudsen

Mail, telefonopkald, sms’er, sociale medier, blogs, hjemmesider…

Arbejdsrelateret, digital chikane kan foregå mange steder, og en undersøgelse viser, at 15 procent af HK Handels medlemmer har været udsat for det.

Her finder du artiklen om, at handelsansatte bliver chikaneret online

Henriette Bjerg Mahrt, arbejdsmiljøkonsulent i HK Handel, kommer her med nogle råd til, hvordan din arbejdsplads bedst håndterer online chikane.

Først og fremmest er det arbejdsgiveren, der har ansvaret for, at dit arbejde er sikkert og sundt.

- Derfor er det også din arbejdsgiver, der har ansvar for at forebygge og håndtere chikane, som du eller dine kolleger kan blive eller bliver udsat for – også når det foregår digitalt, siger Henriette Bjerg Mahrt.

- Du og dine kolleger – eller jeres arbejdsmiljørepræsentant, hvis I har sådan én – skal inddrages i forebyggelsen af digital chikane, så jeres erfaringer kan bidrage til, at I sammen finder de bedste tiltag, der passer til netop jeres arbejdsplads, siger hun.

Hvad din arbejdsgiver kan gøre for at forebygge digital chikane:

  • Indføre faste procedurer og politikker for at forebygge og håndtere digital chikane.
  • Informere om, hvad man gør i tilfælde af digital chikane.
  • Sikre at nye medarbejdere bliver forberedt på, hvad de kan blive mødt af i arbejdet.
  • Anerkende at folk reagerer forskelligt, når de bliver udsat for online chikane.
  • Give klare signaler om ledelsens opbakning og støtte til den udsatte.
  • Sikre en tydelig kulturel praksis med nultolerance over for digital chikane.
  • Sikre filtrering af indhold på virksomhedens Facebook-side.

Tiltag, din arbejdsgiver kan tage for at håndtere digital chikane:

  • Sikre mulighed for at medarbejdere kan bearbejde hændelsen ved at tale med kolleger umiddelbart efter.
  • Sikre mulighed for at medarbejdere kan dele chikanen med nogen: Få et ‘vidne’, så man ikke er alene.
  • Udarbejde klare retningslinjer om, at leder skal informeres i forbindelse med digital chikane.
  • Tage tilfælde med digital chikane alvorligt, og opret evt. en sag i jeres HR-afdeling.
  • Udfylde krænkelsesskema.
  • Beskytte og følge op på den udsatte medarbejder.
  • Kontakte og/eller blokere kunde, der udøver digital chikane.
  • Give advarsel til kunde.
  • Give kunde fremmødeforbud.
  • Politianmelde hændelse.
  • Sikre mulighed for krisehjælp til medarbejderen efter behov.

 

 

Har du oplevet online chikane?

Det er vigtigt for os i HK Handel at blive klogere på online chikane. Hvis du har oplevet noget, vil vi derfor meget gerne høre om det.