Hospital

Navneskilte uden fuldt navn skal øge trygheden for ansatte i regionerne. Foto: Colourbox.

Fremover vil alle regionale medarbejdere på sundheds- og socialområdet selv kunne vælge, om deres navneskilt kun skal vise dele af deres navn. Ændringen sker for at øge trygheden for den enkelte medarbejder. Det oplyser Danske Regioner i en pressemeddelelse.

- Det har vist sig, at vores medarbejdere kan opleve en utryghed, hvis patienter og borgere, der fx opfører sig truende, kan se de ansattes fulde navne på navneskiltene. Derfor vil vi nu give den enkelte medarbejder ret til selv at afgøre, om man vil bære navneskilt med det fulde navn eller kun med dele af navnet – fx fornavnet, siger Anders Kühnau, formand for Danske Regioner, i pressemeddelelsen.

Et skridt i den rigtige retning

HK Kommunal har længe kæmpet for, at sundhedsansatte fremgår med anden identifikation end det fulde navn. Initiativet er derfor et skridt i den rigtige retning, mener HK Kommunals formand Lene Roed. Hun ser dog gerne, at beskyttelsen af sundhedsansatte udvides til fx journaler.

- I dag kan man med få klik finde frem til rigtig mange personlige oplysninger på nettet, hvis man har et navn og et efternavn. Vi ved at flere af vores medlemmer føler sig utrygge ved at deres fulde navn fremgår af journaler. Derfor opfordrer vi sundhedsministeren til at ændre loven, så personalet kan få navnebeskyttelse, siger Lene Roed, formand for HK Kommunal.