Hk Kommunals formand Lene Roed og justitsminister Peter Hummelgaard. Fotos: Tom Ingvardsen og Marie Hald.

Står det til regeringen, så skal offentligt ansatte beskyttes bedre mod chikane.

Helt konkret vil regeringen fremsætte et lovforslag, som skal begrænse retten til aktindsigt i offentligt ansattes personlige og personalemæssige forhold.

- Vi vil ikke finde os i at sidde passivt og se på, at mange af vores kernemedarbejdere i vores velfærdssamfund bliver udsat for chikane, trusler og oplever den utryghed, der er i at få at vide, at borgere har søgt om oplysninger i deres rent personlige forhold og i deres personaleforhold, siger justitsminister Peter Hummelgaard (S) til DR.

Udmeldingen sker på baggrund af et fælles opråb fra HK og seks andre fagforbund til justitsminister Peter Hummelgaard tidligere på året.

Endnu ikke vedtaget

Flere af HK Kommunals medlemmer oplever at blive chikaneret. Derfor er HK Kommunals formand, Lene Roed, positiv over regeringens udmelding.

- Jeg er glad for, at der bliver lyttet til os. Vores medlemmer oplever desværre i stigende grad at blive hængt ud på sociale medier og sågar truet, når de bare udfører deres arbejde. Det er dybt grænseoverskridende og påvirker både den enkelte medarbejder, kollegerne og familien. Ofte fører det til sygemeldinger, siger Lene Roed, formand for HK Kommunal.

Ifølge DR forventer regeringen, at det endelige lovforslag om begrænsning af ret til aktindsigt vil ligge klar inden sommerferien. Hos HK Kommunal ser formanden frem til, at der ligger noget konkret på bordet.

- Det er et skridt i den rigtige retning. Jeg mangler stadig at se det endelige lovforslag. Men en begrænsning i retten til aktindsigt i offentligt ansattes personlige og personalemæssige forhold vil øge trygheden for vores medlemmer. De vil kunne udføre deres job med ro i sindet og vide, at deres fulde navn ikke bliver udleveret, siger Lene Roed, formand for HK Kommunal.