Formand i HK Kommunal Østjylland, Hans-Henrik Hansen, er rystet over Aarhus Kommunes håndtering af asbestsagen. Foto: Brian Rasmussen.

Det hele lyder som en dårlig kriminalroman. Men det er ikke desto mindre ifølge Aarhus Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning en ganske virkelig teori, at en ukendt gerningsmand gennem flere år har placeret kræftfremkaldende asbestmateriale i kælderen under Aarhus Rådhus. Det skriver lokalavisen Din Avis Aarhus.

Forvaltningens eksterne miljørådgiver melder i en rapport også om ’uforklarlige fund’ af det farlige asbestmateriale. I rapporten konkluderes det om et specifikt fund, at ’det helt klart er blevet placeret der’. Fundene går angiveligt tilbage til maj 2021, hvor man skulle asbestsanere i forbindelse med en renovering.

Både medarbejdere og kommunens udvalg for Teknik- og Miljø er blevet informeret om de mystiske fund af anbragt asbest. Men til trods for sagens karakter har Aarhus Kommune ifølge lokalavisen ikke fundet anledning til at gå i dybden med opklaringen af sagen.

Ren ansvarsforflygtigelse

I HK Kommunal Østjylland er formand, Hans-Henrik Hansen, dybt fortørnet over, at kommunen ikke har set nogen anledning til at få opklaret eller politianmeldt den spektakulære sag.

- Hvorfor er der ikke nogen, der er skredet til handling? Det er mig helt ubegribeligt. Man er jo potentiel morder, hvis man går rundt og spreder asbest. Vi vil som faglig organisation insistere på, at man kommer til bunds i det her og får skabt den nødvendige tryghed for alle, der færdes på rådhuset, siger Hans-Henrik Hansen.

De uforklarlige fund af asbest virker ifølge Hans-Henrik Hansen ’totalt syret’.

- Det er ren ansvarsforflygtigelse og så fløjtende uansvarligt, som det overhovedet kan være, hvis man ikke vil til bunds i den sag, mener formanden.

Fuldt forsvarligt arbejdsmiljø

Han insisterer på, at medarbejderne skal have absolut vished for, at det er fuldt forsvarligt at opholde sig i rådhusets lokaliteter.

- Det spørgsmål blæser jo i vinden lige nu, og det er groft uforsvarligt, at der overhovedet kan være tvivl om det. Hvis asbesten via ventilationssystemer eller andet kommer rundt i huset, er det jo ikke kun kælderen, der potentielt er farlig at opholde sig i. Nu må nogen træde i karakter og være deres ansvar bevidst, lyder det fra Hans-Henrik Hansen.

Aarhus Kommune har ifølge formanden ansvaret for, at arbejdsmiljøet er helt og fuldt forsvarligt.

Udover de medarbejdere, der har deres daglige gang på rådhuset, lægger byens ikoniske, politiske hovedsæde i følge Hans-Henrik Hansen også lokaler til en lang række møder og arrangementer med deltagelse af et utal af borgere.

- Hvad enten vi taler om besøgende fra fagforeninger eller idrætsforeninger, om besøg i forbindelse med vielser eller om de mange helt almindelige borgere, der kommer til store arrangementer eller udstillinger, har alle krav på at få vished. Ingen fortjener at leve uoplyst om den risiko, der er forbundet med denne makabre sag, siger HK Kommunal Østjyllands formand.

HK’er mistede livet

Hele sagen om den tilsyneladende med overlæg anbragte asbest på Aarhus Rådhus har en helt særlig dimension, der handler om, at en it-medarbejder og HK’er i 2016 fik konstateret lungehindekræft efter at have arbejdet i rådhusets kælder.

HK Kommunal Østjylland og Hans-Henrik Hansen repræsenterede dengang it-medarbejderen, der endte med at få kræften anerkendt som en arbejdsskade. Medlemmet døde efterfølgende.

- På baggrund af den ulykkelige sag konkluderede man, at der var frit for asbest. Så jeg er meget forundret over, at man nu igen har problemer med asbest. Det er helt uacceptabelt og uforståeligt, siger Hans-Henrik Hansen til Lokalavisen.

I Aarhus Kommune har man hverken mistanke til en eventuel gerningsmand eller til motivet for, at der med al sandsynlighed med vilje bliver placeret asbestholdigt materiale i rådhusets kælder.

Artiklen er opdateret 19. oktober 2023