Tegning af to kollegaer, der underskriver en kontrakt

Tegningen er genereret af AI med prompten: Kvindelig tillidsrepræsentant hjælper kollega med at forhandle løn.

Tillidsrepræsentanter er afgørende for den danske model. Det er tillidsrepræsentanten, der taler kollegernes sag og står vagt om overenskomsten.

Derfor kårer mediet A4 hvert år Årets TR. Hundredvis af kollegaer rundt i landet har indstillet deres TR, fordi de gør et godt stykke arbejde.

I år er to HK-tillidsrepræsentanter fra Sjælland indstillet. En af dem er Mette Løvgren Andersen, uddannelsessekretær og TR på erhvervsskolen ZBC.

Mette gør en kæmpe forskel

Det er Bettina Meder Christiansen, uddannelsessekretær på ZBC i Næstved, som har indstillet Mette Løvgren Andersen til prisen som Årets TR.

Vi har spurgt Bettina Meder Christiansen om, hvad der fik hende til at indstille sin TR.

- Jeg har tænkt på det i flere år, så nu tænkte jeg, at det skulle være, siger Bettina Meder Christiansen.

Hvorfor skulle Mette Løvgren Andersen vinde prisen som Årets TR?

- Mette gør en forskel for HK, forsøger at få alle til at være en enhed, og inddrager også ikke-medlemmer uden at pådutte dem noget. Hun holder alle orienteret og er meget aktiv i lønforhandlingerne.

Du nævner i indstillingen, at hun er god til at få flere med. Er der noget specielt, som Mette gør?

- Hun er god til at formidle til nye, hvad vi har arbejdet for og som også er en fordel for dem. Hun er også god til at organisere og videreformidle information om uddannelser og webinarer. Samtidig holder hun sig ajour med TR-uddannelserne, så hun ligger bestemt ikke på den lade side.

Hvad betyder Mettes indsats for jer kollegaer?

- Hun samler os og opfordrer til deltagelse i forskellige ting. Hun er også rigtig god til at få os til at søge om mere i løn, når der er lønforhandlinger. Det kan være svært at komme ud over den der med, om man skal søge. Hun har også fået engageret endnu en kollega til at være tillidsrepræsentant. Det skaber en større arbejdsglæde.

- Hun gør også en del ud af at informere nyansatte om, hvad HK tilbyder. Det gør en stor forskel. Jo flere vi er, jo bedre bliver vi til at slå et slag for os selv.

Læs hele indstillingen her