Løncafé skal styrke medlemmerne inden forhandlinger

Christina Sørensen og Anja Raun fik en god idé, da de ville styrke medlemmernes lønforhandling.

Tillidsrepræsentanterne på Holbæk Sygehus, Anja Linda Raun og Christina Sørensen, var ikke helt tilfredse med medlemmernes lønfremgang ved sidste års lønforhandlinger.

- Vi kiggede på hinanden og spurgte: 'Hvad kan vi gøre for vores medlemmer? Hvordan opnår vi et bedre resultat til næste år?' Vi ville gerne gøre en ekstra indsats for at gøre vores medlemmer klar, siger Anja Linda Raun, lægesekretær på akutafdelingen og fællestillidsrepræsentant på Holbæk Sygehus.

Sammen med Christina Sørensen, som er lægesekretær og TR for det kirurgiske område, fik hun derfor ideen til en løncafe.

Den første café blev afholdt i midten af september efter arbejdstid. Her mødte 10 medlemmer op til en snak om løn.

Åbne rammer for caféen

- Vi havde ikke fastlagte rammer eller et program. Vi havde reserveret en time, og så tog vi den derfra baseret på, hvad medlemmerne ville drøfte. Det endte med en halvanden times dialog om løn, forklarer Anja Linda Raun.

Først gennemgik de lægesekretærernes og sundhedsadministrationskoordinatorernes lønopbygning. Her blev der både aflivet misforståelser og belyst, hvad det ville betyde for lønnen at tage en sundhedskommunom, som er en videreuddannelse for lægesekretærer. Derefter blev lønsedler gennemgået individuelt.

- Vi gennemgik lønsedlerne for at se, hvilke muligheder den enkelte havde. Eksempelvis hvis de havde fået nye opgaver. Vi gav også råd om, hvad man individuelt kan gøre for at få mere i løn, som for eksempel at tage mere uddannelse. Nogle havde også ydet en ekstraordinær indsats, og her kunne man muligvis søge om et engangsbeløb, siger Anja Linda Raun.

Klædt på til at sætte sig selv i spil

Selvom forhandlingerne først er i november, og resultaterne deraf først vil vise sig efter, mener Anja Linda Raun, at løncaféen allerede har bevist sit værd.

- Det kan være svært for mange at forklare, hvorfor netop de bør få mere i løn. Man skal være realistisk, men også turde at sætte sig selv i spil. Undertiden skal man reflektere over, hvad man selv kan gøre, som for eksempel at tage mere uddannelse. Flere har allerede meldt tilbage, at de satte pris på gennemgangen af deres løn og indsigten i deres muligheder, siger Anja Raun.

Generelt opfordrer Anja Linda Raun og Christina Sørensen alle deres kollegaer til at søge om mere i løn ved årets forhandlinger, da det er den direkte vej til at gøre ledelsen opmærksom på ønsket.

De to tillidsrepræsentanter forventer, at løncaféen bliver en årlig begivenhed op til forhandlingerne.