Pia Lund Jeppesen, næstformand i HK Kommunal, taler til høring på Christiansborg om fremtidens jobindsats. Foto: Jens Laursen

Alt tænkeligt inventar var taget i brug, da Folketingets beskæftigelsesudvalg i går i en stopfyldt sal på Christiansborg afholdt høring om fremtidens jobindsats.

Høringen tog udgangspunkt i tre overordnede spørgsmål: Hvilke indsatser skal bevares? Hvilke elementer skal ændres? Og hvordan kan man spare tre milliarder kroner på beskæftigelsesindsatsen frem mod 2030, som regeringen lægger op til?

Blandt oplægsholderne var blandt andre beskæftigelsesministeren, formanden for den beskæftigelsespolitiske ekspertgruppe, en repræsentant for Dansk Arbejdsgiverforening, en professor i beskæftigelsespolitik – samt HK Kommunals næstformand, Pia Lund Jeppesen.

Kommunalt forankret indsat med virksomhedsfokus

HK Kommunals næstformand indledte sit 15 minutter lange indlæg med at understrege betydningen af den virksomhedsrettede indsats.

- Virksomhederne er jo over en bred kam rigtig tilfredse med jobcentrene. Det er de blandt andet fordi, jobcentrene har vist sig at være kompetente til at håndtere brancheskift og til at sikre, at arbejdskraften kanaliseres derhen, hvor den mangler, lød det fra Pia Lund Jeppesen.

Jobcentrenes tætte kontakt til både virksomheder og uddannelsesinstitutioner i lokalområdet sikrer ifølge næstformanden også, at der åbnes vigtige døre for de borgere, der normalt er langt fra arbejdsmarkedet.

- Også derfor er den énstrengede, kommunalt forankrede indsats så afgørende at bevare. Den sikrer, at man kan koordinere bestræbelserne på tværs af forvaltninger og sektorer, sagde Pia Lund Jeppesen.

Jobcentrene har i det hele taget vist sig at kunne håndtere store kriser af national karakter, lød det fra næstformanden. Hun pegede på, at jobcentrene var åbne under coronanedlukningen, hvor de blandt andet behandlede hundredtusindvis af sygedagpengesager, ligesom de klarede integrationsopgaven med de ukrainske flygtninge på bedste vis.

Mindre detailstyring – plads til faglighed

Det nuværende styringsparadigme hører til blandt de elementer, HK Kommunals næstformand ønsker ændret.

- Detailstyringen og de mange formalia står ofte i vejen for, at man sammen med borgeren kan finde den bedste løsning. Vi skal have gjort op med det minutiøse regelrytteri, hvor man for eksempel skal dokumentere, hvor mange samtaler, der holdes med borgerne. I beskæftigelsesindsatsen bør man i fremtiden blive målt på, om borgerne rent faktisk kommer i arbejde eller uddannelse. På resultaterne, sagde Pia Lund Jeppesen på beskæftigelsesudvalget høring.

Perspektivløse milliardbesparelser

Om regeringens sparemål, der frem mod 2030 vil barbere tre milliarder kroner af beskæftigelsesindsatsen, havde næstformanden ikke meget godt at sige.

Hun pegede på, at en besparelse i den størrelsesorden ikke kan undgå at få alvorlige, negative konsekvenser for såvel de ledige som for hele den aktive arbejdsmarkedsmodel.