Arkivfoto: Colourbox.dk

De går systematisk til værks i Gribskov Kommune i forbindelse med bygningen af et nyt rådhus.

Alle borde, skriveborde og mødelokaler bliver nemlig udstyret med sensorer, der skal indsamle data om brugen af dem.

Det fremgår af et referat fra et netop afholdt referat fra Økonomiudvalget

Kender ikke udnyttelsesgraden

Sagen er, at der i kommunen pt er ÉT skrivebord pr. medarbejder på rådhuset, men at formodningen er, at det samlede antal m2 på rådhuset sjældent er i brug samtidig.

Det nye rådhus projekteret til at have 7 skriveborde til 10 medarbejdere, men man aner reelt ikke noget om udnyttelsesgraden af skrivebordene.

Sensorer kan bruges bagefter

Derfor anbefaler økonomiudvalget, at der hurtigt bliver indkøbt og opsat sensorer på alle borde og i alle mødelokaler i det gamle rådhus + andre relevante administrative lokationer.

De opsamlede data skal så kvalificere behovet for det samlede m2 i det nye rådhus – og det fromme håb er at udnyttelsesgraden måske vil være endnu lavere end 0,7, hvorved der kan spares mere plads og flere penge.

Løsningen med sensorer koster ca. 350.000, men kan bruges efterfølgende til fx booking af skriveborde.