Feriedage

Ingen ønsker at miste feriedage.

Derfor gennemgår vi ’det med småt’ i ferieloven, så du ikke snydes for dine hårdt optjente feriedage, nu hvor årsskiftet nærmer sig.

Vi starter først med tommelfingerreglerne.

Hvad er de vigtigste tommelfingerregler for ferie?

• Vi opsparer 2,08 feriedage pr. måned. Uanset, om du er deltid eller fuldtid.
  • På 12 måneder opsparer vi 25 dage, dvs. 5 ugers ferie.
  • Feriedagene opsparer vi i altid i samme periode: 1. september til 31. august året efter.
  • Den ferie, du har opsparet fra 1. september 2022 til 31. august 2023, skal i udgangspunktet være afholdt 31. december 2023.

Helt skarp på ferieloven er HK Privats advokat Klara Hoffritz. Hun understreger, at du skal have afholdt mindst fire af de fem uger inden 31. december 2023.

”Afholder du ikke din ferie, kan du miste retten til ferien. Så hvis du lige nu har mere end fem feriedage tilbage, så skal du tage stilling til det så hurtigt som muligt,” siger Klara Hoffritz.

Og husk ikke at blande feriedagene sammen med dem, du har optjent efter 1. september 2023. Dem har du stadig god tid til at få afviklet, påpeger Klara Hoffritz.

Hvad så med feriedagene udover de fire ferieuger?

Hvis du har holdt fire ugers ferie, men fortsat ligger inde med fem uafholdte feriedage, bliver de automatisk udbetalt til dig efter 31. december 2023.

Men du kan også lave en aftale med din arbejdsgiver om at få dagene overført til næste ferieafholdelsesperiode. Det skal du aftale skriftligt med din leder inden 31. december 2023. På nogle arbejdspladser kan der være lokalaftaler, som gør, at antallet af feriedage, du kan overføre, kan være begrænset.

Klara Hoffritz anbefaler, at man får tjekket op på, hvor meget ferie, man har disponibelt for det ferieafholdelsesår, som udløber ved årsskiftet.

Har du brug for sparring på ferieloven, så ring til din lokale HK-afdeling.

Dine rettigheder

Feriedage ud over de første 20, som ikke er brugt d. 31. december, kommer automatisk til udbetaling. Samtidig mister du retten til at afholde ferien.
Du kan dog lave en aftale om at få overført maksimum en uge - dvs. 5 dage - til det næste ferieafholdelsesår. Dette skal aftales inden den 31. december.
Din chef kan godt afvise overførslen. Så skal du i stedet have ferien udbetalt.

Kilde: Klara Hoffritz, advokat i HK Privat

Hvis du har forladt din stilling

Er du skiftet job, eller har du forladt din stilling, inden ferieafholdelsesperioden udløber d. 31. december 2023, kan du få udbetalt al ferien. I den forbindelse skal du skrive under på, at du ikke har modtaget offentlige ydelser inde på borger.dk: Blanket til udfyldelse findes på borger.dk.

Vi hjælper dig gerne med at forstå ferieloven

Er du i tvivl om noget, så er du som altid velkommen til at ringe til os på 70 11 45 45. Vores telefoner er åbne mandag til torsdag fra kl. 8 til 15 - fredag fra kl. 8 til kl. 15.
Du kan også læse mere på www.hk.dk/ferie

Jacob Kragh LindeArtiklen er skrevet af Jacob Krag Linde, som er journalist i HK Privat.
Har du kommentarer til artiklen, er du velkommen til at sende en mail til mig på jacob.krag.linde@hk.dk