Det var 28. gang Jytte-prisen blev uddelt. Foto: Jonas Klingenberg.

HK Kommunals kulturpris, Jytte-prisen, går i år til Niels Offenberg. Han modtager prisen for sit store arbejde med at skabe involverende og inkluderende kulturarrangementer, der trækker nye målgrupper ind på biblioteket, understøtter den demokratiske samtale og får kulturen til at leve lokalt.

Niels Offenberg har f.eks. stået bag litteraturfestivalen København læser, litteraturfestivalen Avisen Live, ungefestivalen RÅ Festival, Copenhagen Jazz Festival og meget mere.

Til daglig er Niels Offenberg ansat som kulturleder på Albertslund Bibliotek, ligesom han er projektleder på Kulturmetropolens ungeindsats og partner på Den Sociale Scene på Folkemødet på Bornholm.

En vaskeægte ildsjæl

Ved prisoverrækkelsen forklarede HK Kommunals næstformand, Pia Lund Jeppesen, i sin hyldesttale, hvorfor prisen i år går til lige netop Niels Offenberg.

- Mange har ambitioner om at skabe kulturarrangementer for de grupper i samfundet, som måske kan opleve biblioteket, kulturen eller litteraturen som svært tilgængelig. Men du gør det med succes. Måske fordi du tør inddrage lige netop de grupper, det handler om. Hvis du skal være med til at lave en ungefestival, så insisterer du på at lytte til de unge. Du er inddragende og lader folk være medskabere. Så det lige netop ikke bliver Niels Offenbergs festival. Men deres festival, sagde Pia Lund Jeppesen.

Hun glæder sig samtidig over, at Jytte-prisen i år går tilbage til biblioteksverdenen.

- Man behøver ikke være en stor kulturpersonlighed kendt fra film, musik, bøger eller politik for at gøre en forskel for kulturen. I dag hylder vi med Jytte-prisen tværtimod en vaskeægte ildsjæl.

Prismodtager: Vi har alle magt til at gøre en forskel

Niels Offenberg lagde ikke skjul på, at han var dybt beæret over at modtage prisen. Ikke mindst over at blive en del af så fornem en gruppe af prismodtagere.

- Vi har alle en magt. Især os, der arbejder på kulturelle institutioner som biblioteker. Det kan vi ofte glemme. Men vi har en magt. Til at formidle. Til at gøre folk klogere. Og til at dele den scene, vi har til rådighed. Og vi skal huske at dele den med dem, som ikke nødvendigvis har de samme muligheder for at blive hørt. For når vi gør det, gør vi også en forskel for andre, siger Niels Offenberg.

Prisen blev uddelt 27. november ved HK Kommunals bibliotekskonference på Nyborg Strand. Udover æren består prisen af 10.000 kr. og et keramisk fad af kunstneren Lotte Lemor.

Kort om Niels Offenberg
Født 1972, cand.mag. i Nordisk sprog og litteratur og filosofi. Kulturleder på Albertslund Bibliotek, projektleder på Kulturmetropolens ungeindsats og partner på Den Sociale Scene på Folkemødet. Tidligere har han bl.a. været ansat på Københavns Hovedbibliotek og Copenhagen Jazz Festival.

Har gennem sit arbejde været projektansvarlig for en lang række af kulturarrangementer som litteraturfestivalen Avisen Live, Avisen Live for gymnasieelever, ungefestivalen RÅ Festival, litteraturfestivalen København læser, Copenhagen Jazz Festival, Spil Dansk mm.

Gennem Den Sociale Scene på Folkemødet har han været med til at stille en scene til rådighed til dem, som ellers sjældent bliver hørt: udsatte unge, hjemløse, ensomme, handicappede – så de bliver en del af den demokratiske samtale.
De har modtaget Jytte-prisen
Annika Aakjær, Jesper Thorborg, Menneskebiblioteket, Peter Mygind, Frans Rasmussen, Outlandish, Leif Lørring, Truckerbiblioteket, Kirsten Westh, Gerda Krogh Pedersen og Hanne Søborg, Danmarks Blindebibliotek, Mikael Wiehe, Bertil Nordahl, Naser Khader, Den 7. Himmel (børne-kulturprojekt), Leif. P. Jørgensen, Peter Larsen (skuespiller), Nikolaj Cederholm, Anker Jørgensen, Erik Clausen, DRs B&U-afdeling, Pia Raug, Carl Scharnberg, Lone de Neergaard, Marianne Larsen, Tine Bryld, Jytte Abildstrøm.
Fakta om Jytte-prisen
Prisen uddeles hvert andet år som anerkendelse af en eller flere personer, der har gjort sig særligt bemærket på det kulturelle område. Prisen er opkaldt efter Jytte Hansen, der i en årrække arbejdede på Frederikshavn Bibliotek og var primus motor i det biblioteksfaglige arbejde i HK Kommunal.