Formand for HK Kommunal Lene Roed og regionsrådsformand Heino Knudsen foran Regionernes Hus. I baggrunden et banner hvorpå der står "kravenes port"

Formand for HK Kommunal, Lene Roed, og regionsrådsformand, Heino Knudsen (S), mødes for første gang for at forhandle om de kommende års løn- og arbejdsvilkår.
Foto: Susanne Fagerlund.

Så har HK Kommunals formand, Lene Roed, og de andre topforhandlere i Forhandlingsfællesskabet for alvor taget hul på forhandlingerne med regionerne om de kommende års løn- og arbejdsvilkår.

Regionsforhandlingerne omfatter blandt andre lægesekretærer, sundhedsadministrative medarbejdere, it-konsulenter og økonomimedarbejdere ansat i en af de fem regioner.

Forhandlingsfællesskabets repræsentanter blev klappet ind til mødet med Danske Regioner af tillidsrepræsentanter fra en pæn del af de omkring 140.000 regionale medarbejdere

Den umiddelbart muntre stemning dækker imidlertid over, at trepartsaftalen og beslutningen om, at OK-afstemningsresultaterne i de enkelte organisationer skal sammenkædes, på forhånd har givet forhandlingerne nogle ekstra svære dimensioner.

Løn og fleksibilitet skiller

Dertil kommer, at der også efter dagens forhandlingsmøde stadig er et pænt stykke vej, før parterne kan nå hinanden i en forhandlet løsning. Det gælder blandt andet spørgsmålene om den fremtidige lønudvikling, om fleksibilitet i arbejdslivet og om tillidsrepræsentanternes vilkår i den danske model.

En god mødestemning kan ifølge HK Kommunals formand ikke skjule, at der ligger et tungt stykke forhandlingsarbejde foran parterne – også på det regionale område.

- Vigtigt for mig er det, at HK’ernes betydning for den regionale velfærd bliver anerkendt og udmøntet i nogle konkrete resultater for vores medlemmer. Og så er det, som jeg ser det, helt afgørende, at alle regionale faggrupper kan se sig selv i et eventuelt kommende forlig. Vi er alle hinandens forudsætninger, siger Lene Roed.

HK giver medlemmer fuld løn under konflikt

Hvis overenskomstforhandlingerne ender i et sammenbrud med efterfølgende strejke eller lockout, er man som medlem af HK Kommunal sikret fuld løn under konflikten.

Ikke-medlemmer skal melde sig ind i HK Kommunal senest den 29. februar for at opnå konfliktstøtte fra fagforeningen.

På mandag den 8. januar vil HK Kommunal udveksle sine egne, specielle krav til en ny overenskomst med Danske Regioner.

Artiklen er opdateret 05. januar 2024