Lokale og Anlægsfonden vil med ny kampagne understøtte bibliotekerne som samlende kulturhub på tværs af brugergrupper.

Hvordan bliver biblioteket et engagerende mødested, hvor flere aldersgrupper og dem, som ikke bruger biblioteket i dag, kan mødes? Det skal en ny kampagne inspirere til og producere viden om.

Det er Lokale og Anlægsfonden som står bag kampagnen, hvor otte forskellige biblioteker deltager. Hvert bibliotek deltager med deres egen projektidé til at forandre deres bibliotek til et interessant og vedkommende mødested for flere og nye brugergrupper.

Skal inspirere andre

I en video på fondens hjemmeside siger Anna Hassel, arkitekt hos Lokale og Anlægsfonden, bl.a. om kampagnen:

”I takt med at samfundet forandres er der også en forventning til, at bibliotekerne følger med […] Vi tror på, at hvis bibliotekerne skal løse flere opgaver og spændes for flere dagsordner, så skal rammerne følge med. Der vil vi gerne hjælpe til. Nye rum giver nye mulighed for aktiviteter, og det åbner for gode muligheder for at tiltrække nye brugere.”

Kampagnen skal i sidste ende munde ud i et idékatalog på fondens hjemmeside, som andre biblioteker kan blive inspireret af.

Otte biblioteker deltager i kampagnen:

Biblioteket Frederiksberg
Højbjerg Bibliotek