Årets læreplads for kontorelever på Sjælland er fundet.

Det blev de elevansvarlige hos økonomi- og lønafdelingen hos Enemærke & Petersen i Ringsted, der gjorde sig fortjent til den fornemme titel.

Begge elever i afdelingen indstillede deres læreplads med ord som ’overblik, ro, tålmodighed, sammenhold, hjælpsomhed, tryghed, vidensdeling, åbenhed og socialt engagement’, for blot at nævne nogle få eksempler fra deres meget positive indstillinger.

Læs mere om priserne til årets elev og læreplads her

Hos Enemærke & Petersen i Ringsted har de haft kontorelever i mange år. Faktisk har en af de elevansvarlige, Anja Ulstrup, selv været elev i virksomheden. Det var i 2001, hvor virksomheden havde omkring 60 funktionærer ansat. I dag har de 300 funktionærer – og over 700 ansatte i alt.

Størrelsen betyder, at kontoreleverne har mulighed for at få en bred erfaring.

- Vores kontorelever er et år i økonomiafdelingen og et år i lønafdelingen. På den måde får de en bred vifte af viden. Det giver også en god sammenhæng i systemerne, så eleven får en forståelse for, hvordan for eksempel en lønudbetaling bliver finanskonteret, siger Anja Ulstrup, lønchef og elevansvarlig hos Enemærke & Petersen.

Billede af Lasse Thorn der overrækker prisen som årets læreplads

Anja Ulstrup står med diplomet for året læreplads 2023 i hånden. På hendes venstre side er Maria Koed-Bjørch og Anette Pedersen, som også er elevansvarlige. Til hendes højre side står Lasse Thorn og de to kontorelever Ann-Sofie Timmermann og Maya Blankholm Nordal Jensen.

Vær nærværende

Torsdag morgen blev afdelingen overrasket med den fine titel som årets læreplads af Lasse Thorn, formand for HK Privat Sjælland.

- Jeg er superstolt, og det er meget anerkendende. Det kræver ofte ekstra ressourcer at have tid til en elev. Men det er det hele værd, når vi på den måde får at vide, at de også værdsætter at være her, siger Anja Ulstrup.

Og hvad skal der så til, hvis man ønsker at være årets bedste læreplads? Her har Anette Pedersen en simpel, men effektiv tilgang.

- Det er vigtigt, at man afsætter tid og er nærværende over for eleven. Man skal være imødekommende og lytte. Desuden er det vigtigt at have en klar plan for elevens læringsforløb. Til sidst har det også en stor betydning, at vi sidder i det samme lokale, så eleven føler, at de har støtten tæt på, siger Anja Ulstrup.

Fakta om Enemærke & Petersen

Enemærke & Petersen er en landsdækkende entreprenørvirksomhed med ca. 700 medarbejdere fordelt på fire lokationer i Ringsted, Glostrup, Odense og Aarhus.

Enemærke & Petersen beskæftiger sig med renovering af almene boliger og har omfattende erfaring med renovering af blandt andet skoler, daginstitutioner og andels- og ejerforeninger. De udfører også nybyggeri af blandt andet offentlige institutioner og erhverv samt restaureringsprojekter.