HK Kommunals formand Lene Roed sammen med Mette Jensen (økonomidirektør Region Midtjylland), Lars Gaardhøj (regionsrådsformand Region Hovedstaden), Jane Kraglund (regionsdirektør Region Syddanmark). Foto: Caspar Holm Andersen.

- Uden administrative opgaver og medarbejdere bliver der ikke behandlet en eneste patient.

Så klart var budskabet fra HK Kommunals formand, Lene Roed, da hun holdt oplæg på regionernes årlige økonomi og styringsseminar torsdag 18. januar 2024. Her deltog ca. 250 personer, bl.a. regionsrådsformænd, sundhedsfaglige forskere og embedsmænd fra ministerier, faglige organisationer og Danske Regioner.

Formandens oplæg var en del af et tema med titlen: Er administration problemet eller en del af løsningen?

Her argumenterede hun for, at sundhedsadministration er en integreret del af et velfungerende sundhedsvæsen. Henvisninger skal behandles. Borgere skal indkaldes til undersøgelse. Operationsstuer skal bookes. Vagtplaner skal tilrettelægges. Og meget mere.

HK’ere kan frigive tid til andre faggrupper

- Administration er del af kerneopgaven. Og bruger vi de sundhedsadministrative medarbejdere i alle de sammenhænge, hvor det i opgaveløsningen giver mening, vil vi samtidig få frigjort tid fra en række af de sundhedsfaglige faggrupper, vi mangler mest, sagde Lene Roed.

Under sit oplæg henviste hun bl.a. til, at der er stor forskel på, hvordan de samme arbejdsopgaver er fordelt mellem faglighederne på tværs af afdelinger og hospitaler.

- Hvorfor dog udsætte en sygeplejerske for at lave budgetopfølgning, når en sundhedsadministrativ er uddannet til det? spurgte hun retorisk.

Efter at Lene Roed havde haft ordet, var der oplæg fra Jane Kraglund, regionsdirektør i Region Syddanmark. De to oplægsholdere var meget på linje. Den efterfølgende debat med spørgsmål fra salen viste også, at der generelt var stor opbakning til, at administration er en del af løsningen på sundhedsvæsnets udfordringer.