forhandlerne på vej ind i finansministeriet

CFU-formand Rita Bundgaard og de øvrige forhandlere på vej ind i Finansministeriet mandag, hvor de siden har tilbragt mange timer og fortsætter lørdag.

"Dagen er ung, og søvn er overvurderet 😱 Der forhandles fortsat på OK24 i Finansministeriet".

Med de ord ved 2-tiden natten til fredag, gjorde Rita Bundgaard det på Facebook klart, at torsdagens forhandlinger blev lange.

Ifølge HK Statbladets oplysninger blev forhandlingerne ved til de lyse morgentimer fredag morgen. Derefter gik forhandlerne hjem for at sove. Det skete med en aftale om at mødes igen lørdag klokken 10.

Efter en uge med forhandlinger både dag og - i flere tilfælde - nat har medarbejdere på begge sider brug for tid til at få sovet og til at arbejde videre med beregninger og formuleringer, inden forhandlingerne kan fortsætte, lyder logikken ifølge HK Statbladets oplysninger.

Et ultraløb i etaper

De ”afsluttende forhandlinger” for OK24 begyndte mandag med røde faner og en opsang på pladsen foran trappen op til Finansministeriets røde bygning.

”Wammen, Wammen, spræng nu rammen,” lød det igen og igen. Men hvor forhandlerne mandag talte om at gå ind i slutspurten, er det nærmere blevet til en maraton. Eller et ultraløb i flere etaper, hvor næste etape altså skydes i gang lørdag formiddag.

Men hvad er uenighederne nu? Og hvornår kommer der så en aftale? Ingen forhandlere ønsker at udtale sig, og opdateringer på sociale medier begrænser sig til få detaljer om sene gåture, kaffe og natmad.

Altinget: Løn og regulering er knaster

Opslag på Rita Bundgaards Facebook-profil torsdag aften.

Netmediet Altinget skriver fredag, at ”meget tyder på, at det især er lønrammen og den såkaldte reguleringsordning, som er svær for de to parter at blive enige om.”

Forhandlingsklimaet mellem finansminister Nicolai Wammen (S) og fagforeningerne forhandlingsfællesskab CFU skulle ellers ifølge Altingets oplysninger være godt, og det er da også sparsomme oplysninger om uenighederne, der er sluppet ud.

Men så længe spørgsmålet om økonomien står åbent, er det ifølge Altingets oplysninger også vanskeligt for parterne at blive helt enige om de øvrige temaer såsom mere fleksible arbejdstider og muligheder for en mere fleksibel pensionsopsparing, lyder det i Altinget Arbejdsmarked.

Kommunale forhandlingsmøder udskudt

Forhandlingerne for de omkring 190.000 statsansatte sætter traditionelt rammen for alle de omkring 800.000 offentligt ansatte, da det i sidste ende er Finansministeriet, der sidder på pengekassen.

Det er jo vigtigt, at staten får lavet det første gennembrudsforlig. Derfor er der mange, der har blikket stift rettet mod Finansministeriet lige nu, sagde arbejdsmarkedsforsker Laust Høgedahl fra Aalborg Universitet, da han mandag udtalte sig om OK24 til Ritzau.

De kommunale forhandlere skulle ifølge HK Statbladets oplysninger mødes fredag formiddag, men alle møder blev udskudt, da udsigten til et statsligt forlig torsdag fortonede sig i vintermørket. Om der så bliver tale om et snestorm-forlig eller hvor længe de kommunale forhandlere må vente, er endnu uvist.

Forsker: Stilhed kan være tegn på forhandlingsvilje

Nana Wesley Hansen forsker i offentlige overenskomstforhandlinger på Københavns Universitet, FAOS. Hun understreger, at hun ikke har konkret kendskab til situationen i OK24-forhandlingerne lige nu, men set fra hendes bord tyder det på, at der stadig er uenigheder om, hvor meget lønnen samlet set skal stige. (Den økonomiske ramme for en ny overenskomst, red.).

- Det er tydeligt, at der er noget, der er svært. Og at det nok har noget med rammen at gøre. Der er forskellige syn på rammen, og det er meget klassisk, at arbejdsgiverne gerne vil se frem mod en forventet udvikling, mens lønmodtagerne har en tendens til at se bagud på, hvordan løn og inflation har udviklet sig.

Stilheden kan dog være et tegn på forhandlingsvilje, mener hun.

- Der slipper generelt meget lidt ud fra forhandlingslokalet. Det ser jeg som et tegn på, at parterne gerne vil lykkes med forhandlingerne og forsøger at finde en løsning inde i lokalet, siger hun.

Se HK’ernes budskaber til finansministeren

Midt i de afsluttende forhandlinger i Finansministeriet bad HK Stat medlemmerne på Facebook om at sende deres besked til finansminister Nicolai Wammen og de statslige arbejdsgivere.
Læs nogle af kommentarerne her:
”Hvis staten vil være konkurrencedygtig og kunne holde på de kompetente og dygtige HK’ere, så skal staten tilbyde de samme vilkår i forhold til løn og frihed som kommuner og regioner. Fremtidens HK’ere stiller flere krav, og her taber staten terræn.
”Kære Nicolai Wammen. I taler så meget om at sikre arbejdsudbuddet, og at der er mange arbejdsopgaver, der skal løses. Hvis I vil holde på jeres dygtige og kompetente medarbejdere, skal lønnen stige med min. 10 procent, og seniorordningerne skal være de samme som i regioner og kommuner.
”Statslige arbejdspladser skal styrkes. Vi har mistet købekraft siden sidste overenskomst og forventer tocifret resultat. Skab ro og stabilitet på arbejdsmarkedet.
”Afskaf OAO-minipensionen og giv alle 15 procent fra starten - den nuværende model er gammeldags, og administrativt en byrde.
”Det er ikke rimeligt, hvis du ikke anerkender de sidste 3 års inflation, hvor vi er blevet meget fattigere og har mistet realløn. Så vi skal kompenseres bagudrettet og fremad. Jeg har en klar forventning om, at vi som minimum skal over 10 procent i stigning, og den største stigning skal falde april 2024. Ellers bliver det NEJ tak herfra.
”Jeg har ikke behov for mere fleksibilitet i form af fritid i mit job. Men mulighed for uddannelse i arbejdstiden, ville gøre mange mødre og fædres mulighed for efteruddannelse meget bedre.
”Giv os samme løn som de kommunale. Og giv os løntrin tilbage. Ny løn fungerer ikke.