om uddannelsen
HK Luftfart har sammensat et branchespecifikt uddannelsesforløb, som tilsammen giver dig en serviceagent-uddannelse (også kaldet luftfartsagent-uddannelse). Uddannelsen giver dig mulighed for at få papir på dine kompetencer.
Serviceagent-uddannelsen består af en masse korte kurser, som tilsammen tager en snes dage. Du vil blandt andet blive undervist i konflikthåndtering, førstehjælp og skriftlig kommunikation. Alle fag kan bruges inden for såvel som uden for luftfartsbranchen, fx i andre servicebrancher.
Her får du en oversigt over kurserne:
Kommunikation
Kommunikation i teams
På kurset lærer du at forbedre kommunikationen i en virksomhed og i teams.
Du lærer at løse kommunikationsproblemer og omsætte information til handling.
Kommunikation og feedback i administrativt arbejde
Efter uddannelsen kan deltageren lægge en strategi for forskellige typer samtaler med kunder, borgere og kolleger. Herunder anvende relevante kommunikationsteknikker og give konstruktiv feedback.
Kulturafstemt kommunikation i salg og service
Efter uddannelsen er du opmærksom på kulturmødets betydning, og hvad kulturforskelle indebærer, og kan dermed tilpasse kommunikation til samarbejdspartnerens kulturbaggrund og forventning til service samt til virksomhedens servicemål.
Arbejde i teams
Samarbejde i grupper i virksomheden
Du lærer at samarbejde effektivt i grupper i virksomheden gennem aktiv medvirken i problem- og konfliktløsning, således at der sikres overensstemmelse imellem gruppens og virksomhedens mål. Du kan aktivt reducere de processer, der hindrer samarbejde og styrke de processer, der fremmer administrativt samarbejde i den administrative funktion.Kundeservice
Kundeservice i administrative funktioner
Efter uddannelsen kan du skelne mellem kundetyper og kundegrupper og på den baggrund yde en målrettet kundeservice i det administrative arbejde.
Konflikthåndtering
Konflikthåndtering
I forbindelse med jobudøvelsen kan du afværge konflikt- og voldstruende situationer på en faglig sikkerhedsmæssig og professionel måde, kan skelne mellem effektiv og ineffektiv kommunikation og kan ved din personlige fremtræden og adfærd være med til at afværge, nedtrappe og forebygge uhensigtsmæssige konflikter. Du er desuden opmærksom på stresssymptomer.
Sikkerhedsreceptionist
Sikkerhedsreceptionist
Som sikkerhedsreceptionist er du på en gang virksomhedens frontmedarbejder og gæstens serviceperson. Du lærer at sætte dig ind i gæsters forventninger til service og yde optimal vejledning og service. Du lærer også at stå for sikkerheden. Det spænder lige fra observation af usædvanlige hændelser og personer, over håndtering af diverse trusler til anvendelse af nødplaner og sikkerhedsprocedurer. Og når skaden er sket: At vide, hvordan du behandler personskader, brand og ulykker.
Arbejdsmiljø
Arbejdsmiljø 1 i faglærte og ufaglærte job
Efter uddannelsen kan du medvirke aktivt til udvikling af et sikkert og sundt fysisk og psykisk arbejdsmiljø igennem fx APV, årlig arbejdsmiljødrøftelse, arbejdsmiljørundering mv. og i det daglige arbejde med arbejdsmiljø.
Sprog
Dansk
Skriftlig kommunikation - sprog og sprogbrug
Efter uddannelsen kan deltageren ud fra sit kendskab til sprogets grammatiske opbygning kommunikere i et korrekt formuleret og letlæseligt sprog. Desuden ved deltageren hvor der findes inspiration i forbindelse med korrekt skriftlig formulering.
Engelsk
Jobrelateret fremmedsprog med nuanceret ordforråd
Efter uddannelsen kan deltageren anvende det givne fremmedsprog i komplekse og avancerede kommunikative situationer, hvilket sætter deltageren i stand til at udføre sine daglige arbejdsfunktioner med anvendelse af fremmedsproget.
Kvalifikationer og kompetencer
Ansøgning og CV
Ud fra ansøgning og CV kan du efter kurset afdække og vurdere en ansøgers kvalifikationer og kompetencer i forhold til en given jobfunktion. Du kan formidle relevante ansøgninger og CV’er til den rekrutteringsansvarlige.
Hjælp og tilmelding
Har du spørgsmål eller brug for hjælp
Har du spørgsmål til serviceagent-uddannelsen eller behov for hjælp til at søge en kompetencefond eller tilmelde dig uddannelsesforløbet, så kontakt din tillidsrepræsentant (TR), medlemmer af HK Luftfarts bestyrelseeller uddannelseskonsulent Britta Appel på britta.appel@hk.dkeller telefon 33 30 46 49.