Forebyg mobning
Det har vist sig, at virksomheder med mobning har 4 kendetegn sammenlignet med virksomheder, hvor der ikke er mobning.
- Flere rollekonflikter (oplevelse af modstridende krav eller værdier på arbejdspladsen)
- Mindre rolleklarhed (oplevelse af jobsituationen som uforudsigelig og uafklaret)
- En større arbejdsbyrde
- Mindre tilfredshed med ledelsen.
Øvrige kendetegn er et arbejdsmiljø, der er præget af:
- Dårligt psykisk arbejdsmiljø
- Øget sygefravær og personaleomsætning
- Medarbejdere bakker ikke hinanden op og anerkender ikke hinandens kompetencer
- Mange skjulte signaler og hentydninger medarbejderne imellem
- Mangelfuld ledelse
- Uklar organisering af arbejdet.
Arbejdspladser med en god virksomhedskultur er mere modstandsdygtige over for mobning. Det er derfor vigtigt for både ledelsen og medarbejderne at være bevidste om, hvad der understøtter en god virksomhedskultur. Alle har mulighed for at præge kulturen på arbejdspladsen.
På virksomhedsniveau kan I:
- Sørge for god introduktion af nye medarbejdere – både fagligt og socialt
- Give hinanden positiv feedback og anerkendelse
- Udarbejde en mobbepolitik med hensigtserklæring, procedurer og handlemuligheder
- Bevare fokus på at have et godt psykisk arbejdsmiljø
- Løfte i flok og arbejde med gensidig tillid
- Håndtere konflikter respektfuldt og professionelt
- Sørge for respektfuld omgangstone og samarbejde.
På individniveau kan du:
- Tale respektfuldt til andre
- Undgå at bagtale dine kolleger
- Bidrage til det gode samarbejde, også når der er travlt
- Løse konflikter, inden de trapper op
- Respektere, at dine kolleger ikke tænker og opfører sig som dig
- Være en god rollemodel
- Sige fra over for destruktiv sladder
- Gribe ind, hvis du er vidne til mobning, enten direkte eller alternativt ved at informere din leder, AMO (arbejdsmiljøorganisationen), SU (samarbejdsudvalget) eller HR/personale
- Huske, at det er menneskeligt at fejle, det gælder også dine kolleger.
Virksomhedens arbejde mod mobning
Det er ledelsens ansvar at igangsætte aktiviteter imod mobning. Har I en AMO (arbejdsmiljøorganisation), kan I bruge den til at sætte mobning på dagsordenen. For både den lille og den store virksomhed kan I f.eks. på jeres årlige arbejdsmiljødrøftelse beslutte at have fokus på forebyggelse og håndtering af mobning i det kommende år. Ledelsen kan også beslutte at forebygge mobning, eller jeres APV (arbejdspladsvurdering) kan vise, at der er mobning på arbejdspladsen.
Arbejdsgiverens og lederens rolle
Arbejdsgiveren har ifølge arbejdsmiljøloven pligt til at sikre, at arbejdet ikke medfører fysisk eller psykisk helbredsforringelse som følge af mobning, herunder seksuel chikane. Dermed har arbejdsgiveren og lederen et særligt ansvar for at undgå, at mobning sker. Som arbejdsgiver og leder har man en stor rolle i forhold til at præge arbejdspladskulturen. Det er ikke ligegyldigt, hvilken adfærd ledelsen signalerer som acceptabel og uacceptabel på arbejdspladsen. Her gælder det også om selv at være en god rollemodel.
Ledelsen har en central indflydelse på, hvad der er muligt at igangsætte af forskellige initiativer og tiltag, der kan støtte op om forebyggelse og håndtering af mobning. Det kan f.eks. være at afsætte tid og ressourcer til at lære at håndtere konflikter eller afholde en workshop om god kommunikation både for ledere og ansatte.
Ledelsen kan også understøtte, at de retningslinjer, arbejdspladsen har besluttet for forebyggelse og håndtering af mobning, rent faktisk bliver fulgt og praktiseret.
Ledelsens forebyggende initiativer kan f.eks. være:
- At sikre god og rettidig information til de ansatte
- At sørge for, at de ansatte bliver oplært og instrueret
- At afstemme forventninger til opgaveløsningen
- At planlægge arbejdet, herunder omfang og ressourcer
- At blive fortrolig med konfliktløsning og "den vanskelige samtale"
- At sørge for, at ledere med personaleansvar har de nødvendige kompetencer.
I BAR Kontors vejledning ’Forebyg mobning’ kan du læse mere om, hvordan virksomheden eller arbejdsmiljøorganisationen kan sætte mobning på dagsordenen gennem f.eks. APV, konflikthåndtering, mobbepolitik, workshop om mobning og trivselsarbejde.
Kilde: BAR Kontor: Forebyg mobning