Pension for dig, der er handelsansat

Hvor meget skal du have i pension? Hvad sker der, hvis du skifter job eller går på barsel? Og hvad kan du gøre, hvis du ikke er under en overenskomst?

Arkivfoto: Kim Wendt

Arbejder du på en arbejdsplads med overenskomst, er du sikret omkring 11 eller 12 procent af din løn på en pensionsordning. Pensionsbidraget varierer fra overenskomst til overenskomst.


Er du ikke på en overenskomst?

Som medlem af HK/Privat eller HK Handel kan du tegne den fordelagtige pensionsordning MedlemsPlus.

Ordningen er etableret i et samarbejde mellem HK/Privat, HK Handel og PFA, der er et af landets største pensionsselskaber. Pensionsselskabet administrerer i forvejen kollektive pensionsordninger for store grupper af lønmodtagere, heriblandt mange HK’ere.

Ordningen er tiltænkt dig, der ikke er dækket af en overenskomst og derfor ikke kan være med i en af de kollektive pensionsordninger, som er aftalt mellem arbejdsgiverne og fagforeningen.

Læs mere om MedlemsPlus på PFA's hjemmeside

Få svar på dine spørgsmål om pension

Er du dækket af en af HK Handels overenskomster, har du en arbejdsmarkedspension. Igennem overenskomsten fastsættes, hvor meget der minimum skal indbetales til din pension. På Mit HK kan du se, hvilken overenskomst du er dækket af, og hvad der gælder for dig. 

Vil du vide mere om, hvad en arbejdsmarkedspension er, kan du læse mere her.

Arbejder du i en butik, der har overenskomst med Dansk Erhverv Arbejdsgiver eller DIO II, bliver der betalt ind på din pensionsopsparing, fra du er fyldt 20 år, såfremt du IKKE er elev, og du har været i uafbrudt ansættelse i tre måneder.
Ansættelsen skal være hos en eller flere virksomheder omfattet af overenskomsten, eller du skal i forvejen have en arbejdsmarkedspensionsordning, der er baseret på en kollektiv aftale. Elever, som ikke er omfattet af pensionsaftalen, er omfattet af en forsikringsordning med invalidedækning, kritisk sygdom og dødsfaldssum.

Arbejder du på et kontor eller et lager, der har overenskomst med Dansk Erhverv Arbejdsgiver, bliver der indbetalt på din pensionsopsparing fra du er 18 år (for elever 20 år) og have været i uafbrudt ansættelse i tre måneder. Ansættelsen skal være hos en eller flere virksomheder omfattet af overenskomsten, eller du skal mindst en gang tidligere i dit arbejdsliv have haft en arbejdsmarkedspensionsordning, der var baseret på en kollektiv aftale. 
Elever er omfattet af en forsikringsordning med invalidedækning, kritisk sygdom og dødsfaldssum.

Arbejder du på et kontor eller lager, der har overenskomst med DIO II, får du pension fra du er 18 år. Elever får ikke pension. Elever er omfattet af en forsikringsordning med invalidedækning, kritisk sygdom og dødsfaldssum. 



Arbejder du på kontor eller lager, der har overenskomst med Dansk Erhverv Arbejdsgiver eller DIO II:

Din arbejdsgiver betaler 10 procent af din løn
Du indbetaler 2 procent af din løn
Samlet bidrag per måned er 12 procent

Arbejder du i butik, der har overenskomst med Dansk Erhverv Arbejdsgiver eller DIO II:

Din arbejdsgiver betaler 9,7 procent af din løn
Du betaler 1,8 procent af din løn
Samlet bidrag pr. måned er 11,5 procent

Har din arbejdsplads ikke overenskomst med Dansk Erhverv Arbejdsgiver eller DIO II, kan du spørge din tillidsrepræsentant eller din lokale HK-afdeling (tlf. 7011 4545) om, hvor meget du skal have i pension.

Du kan tage din pension med dig, hvis du får et nyt job, og din nye arbejdsgiver betaler pensionen ind i et andet selskab. Det er ofte gratis eller koster et mindre ekspeditionsgebyr, hvis du flytter din arbejdsmarkedspension.

Hvis du arbejder på en arbejdsplads med overenskomst med enten Dansk Erhverv Arbejdsgiver eller DIO II, får du et ekstra pensionsbidrag i de 14 uger, du får fuld løn.

Din arbejdsgiver indbetaler ekstra pr. måned: 1.360 kroner
Du indbetaler ekstra pr. måned: 680 kroner
Samlet ekstra bidrag pr. måned: 2.040 kroner

Det er en forudsætning, at du har været ansat ni måneder i virksomheden på det forventede fødselstidspunkt.

Hvis du er i tvivl om, hvilken overenskomst du hører under, kan du altid spørge din tillidsrepræsentant eller ringe til din lokale afdeling i HK på tlf. 7011 4545. 

Mere om dine barselsrettigheder