Dit ferieregnskab – ny ferielov (Optjent fra 1. september 2020)

Her kan du se, om du har optjent ret til feriedagpenge fra HK's a-kasse.

Nyt ferieår fra 1. september 2020

OBS: Du kan først se antal dage du har optjent, når der er sket en udbetaling af dagpenge til dig.

Med den nye ferielov optjener og afholder man ferie løbende. Dine feriedage optjenes løbende i ferieåret, som er fra 1. september 2020 til 31. august 2021. Du skal holde din ferie i ferieafholdelsesperioden som er 1. september 2020 til 31. december 2021.

Du optjener feriedagpenge, når du får udbetalt dagpenge eller feriedagpenge fra a-kassen. Du optjener også feriedagpenge, hvis du som a-kasse medlem får udbetalt barselsdagpenge fra Udbetaling Danmark.

Antallet af dage med feriedagpenge bliver opdateret hver gang du får udbetalt dagpenge eller feriedagpenge fra a-kassen. Der sker også løbende opdatering af feriedagpenge, når du får udbetalt barselsdagpenge fra Udbetaling Danmark.

Vi kan tidligst beregne og udbetale feriedagpenge, når der er sket udbetaling af dagpenge/barselsdagpenge.

Du kan læse mere om optjening og udbetaling af feriedagpenge i vores pjecer om feriedagpenge.

Ferieåret 1. maj til 31. august 2020

I dette ferieår er dine feriedagpenge optjent via udbetalte dagpenge eller feriedagpenge fra a-kassen i kalenderåret 2019. Du har også optjent feriedagpenge, hvis du som a-kassemedlem har fået udbetalt barselsdagpenge fra Udbetaling Danmark i 2019. Ansøgningsfrist til feriedagpenge for dette ferieår er den 31. maj 2021.

Fælles betingelser for udbetaling af feriedagpenge uanset gammel og ny ferielov

Du skal naturligvis holde ferie, men derudover skal du:

• Først have holdt de feriedage, som du i ferieåret har optjent hos en arbejdsgiver
  • Være lønmodtager eller tilmeldt jobcentret som ledig.
  • Du skal have ret til dagpenge på ferietidspunktet. Det betyder, at du fx ikke kan få udbetalt feriedagpenge hvis din ret til dagpenge er udløbet, hvis du er syg, er på barsel, bosat i udlandet eller hvis du er ansat i et seniorjob mv.

Problemer med login?

Log ind med NemID