Dit ferieregnskab - Optjent fra 1. september 2020

Her kan du se, om du har optjent ret til feriedagpenge fra HK's a-kasse.

Med den nye ferielov optjener og afholder man ferie løbende. Dine feriedage optjenes løbende i ferieåret, som er fra 1. september 2020 til 31. august 2021. Du skal holde din ferie i ferieafholdelsesperioden som er 1. september 2020 til 31. december 2021.

Du optjener feriedagpenge, når du får udbetalt dagpenge eller feriedagpenge fra a-kassen. Du optjener også feriedagpenge, hvis du som a-kasse medlem får udbetalt barselsdagpenge fra Udbetaling Danmark.

Antallet af dage med feriedagpenge bliver opdateret hver gang du får udbetalt dagpenge eller feriedagpenge fra a-kassen.

Der sker også løbende opdatering af feriedagpenge, når du får udbetalt barselsdagpenge fra Udbetaling Danmark. Er dit ferieregnskab ikke opdateret, så skal du i ferieansøgningen vælge ”vis optjeningsregnskab”, så vil der automatisk ske en opdatering af dit ferieregnskab via oplysninger fra Indkomstregistret.

Vi kan tidligst beregne og udbetale feriedagpenge, når du har optjent dine dage med feriedagpenge. Vi anbefaler derfor, at du først søger om feriedagpenge, når du har optjent feriedagene.
Du kan læse mere om optjening og udbetaling af feriedagpenge i vores pjecer om feriedagpenge.

Betingelser for udbetaling af feriedagpenge

Du skal naturligvis holde ferie, men derudover skal du:

• Have holdt de feriedage, som du fra 1. september og frem til din ferieperiode, har optjent hos en arbejdsgiver.
  • Være lønmodtager eller tilmeldt jobcentret som ledig.

Du skal have ret til dagpenge på ferietidspunktet. Det betyder, at du fx ikke kan få udbetalt feriedagpenge hvis din ret til dagpenge er udløbet, hvis du er syg, er på barsel, bosat i udlandet eller hvis du er ansat i et seniorjob mv.

Problemer med login?

Log ind med NemID