Fælles synspunkt af: Karina Skovgaard Jørgensen, Sektorformand, HK Kommunal Midt og Brita Andersen, Sektorformand, HK Stat Midt

 

Mindre klogt vil det være, hvis regeringen ikke i højere grad inddrager medarbejderne, end der er lagt op til.

 

Det lyder i sig selv som en klog strategi. Mindre klogt vil det være, hvis regeringen ikke i højere grad inddrager medarbejderne, end der er lagt op til. For har vi ikke tidligere set flere digitale flops, der blandt andet skyldtes manglende brugerinddragelse? Hvor politikere lod sig fascinere af ny teknologi for teknologiens skyld – og for muligheden for kortsigtede besparelser, fordi de forestillede sig en gevinst ud fra den simple ligning, at mere teknologi betyder færre ansatte?

 

Det vil være en dyr fejltagelse at begå igen (igen), hvis vi ikke tager de daglige, digitale superbrugere med på råd. 

 

Forløbene omkring Sundhedsplatformen og skatteinddrivelsessystemet EFI var uden tvivl komplekse forløb, hvor der var mange årsager til, at begge introduktioner slog fejl. Vi er dog ret sikre på, at en fællesnævner for de to digitale fiaskoer var, at man ikke i tilstrækkelig grad havde spurgt medarbejdere og brugere om, hvad de egentlig havde brug for. Derude i hverdagen og virkeligheden, hvor løsningerne skal fungere. Derude hvor for eksempel HK’erne møder borgere, brugere og patienter hver eneste dag og har brug for løsninger, der er tilpasset deres hverdag og desuden er driftssikre og intuitive at bruge. Hvis vi med succes vil digitalisere de offentlige ansattes hverdag yderligere, så vil det være en god ide at spørge dem til råds både før, under og efter introduktionen af nye digitale løsninger. Det vil være en dyr fejltagelse at begå igen (igen), hvis vi ikke tager de daglige, digitale superbrugere med på råd.

 

Når beslutningerne først er taget, og digitaliseringen skal rulles ud i praksis, så er næste skridt, at de samme brugere får et passende kompetenceløft

 

Når beslutningerne først er taget, og digitaliseringen skal rulles ud i praksis, så er næste skridt, at de samme brugere får et passende kompetenceløft, og at de får det på forkant, så det ikke først sker, når systemerne ruller og udfordringerne opstår. Det kompetenceløft skal give brugerne mulighed hurtigt kan genvinde deres superbruger-fornemmelse i et nyt maskinrum. Heldigvis har vi på Fyn og i Fredericia-området en række dygtige uddannelsesinstitutioner, når det gælder erhvervsuddannelser og kompetenceudvikling. Lad os sammen med dem sikre, at vi ikke får et digitalt efterslæb her på disse kanter.

 

Fælles synspunkt af: Karina Skovgaard Jørgensen, Sektorformand, HK Kommunal Midt og Brita Andersen, Sektorformand, HK Stat Midt