Robotter hos PostNord

Samo Kace har arbejdet både i en pakketerminal og som bemandingskoordinator hos PostNord, før han begyndte at udvikle softwarerobotter i virksomheden. Foto: Jeppe Carlsen

Da it-udviklingskonsulent Samo Kace for et år siden begyndte at arbejde med at udvikle kontorrobotter hos PostNord, kendte han ikke på forhånd det såkaldte RPA-værktøj, som han skulle bruge til at bygge softwarerobotterne i. Men det blev ikke noget problem.

- Det er nemt at gå til, og jeg synes, det er spændende at arbejde med. Med værktøjet kan du ret hurtigt levere automatiseringer af arbejdsgange, og jeg synes, det er dejligt at kunne hjælpe kunderne til at få en bedre service og samtidig også at kunne gøre arbejdet lettere for nogle kolleger, siger Samo Kace, der er 30 år og udviklingskonsulent hos PostNord.

Læs også: Robotterne kan blive dine mest hjælpsomme kolleger
Fra postarbejder til robotudvikler
Samo Kace er uddannet it-tekniker i Slovenien, men da han kom til Danmark, kunne han ikke få job i It-branchen. I stedet blev han ansat som postarbejder i PostNords pakketerminal i Taulov ved Frederica, hvor han arbejdede i fem år.

- I mit arbejde med RPA-robotter er det faktisk en stor fordel, at jeg startede ”på gulvet” i virksomheden. Det betyder, at jeg kender forretningen rigtig godt, og det er vigtigt, når vi skal finde teknologiske løsninger på de forretningsmæssige udfordringer, vi har, siger Samo Kace.

Samo Kace kom med på PostNords såkaldte Robotics-team, da folkene dér efterlyste It-kyndige medarbejdere, der ville hjælpe med at udvikle og implementere softwarerobotter i virksomheden. Han har siden udviklet flere robotter og står for driften af to af dem. Det betyder også, at han yder support til to kolleger - en speditør og en kundeservicemedarbejder - som arbejder sammen med robotterne til daglig.

Læs også: Falck tester talende vejhjælpsrobot
Computerprogram spår om pakkemængder
Siden han ved årsskiftet rykkede over i et nyt team, Business Intelligence, udvikler han ikke længere selv RPA-robotter. I stedet arbejder han med blandt andet maskinlæringsværktøjer. Maskinlæring gør computere i stand til at lære, uden at de direkte er blevet programmeret til det. Der er tale om algoritmer, som kan lære og ændre sig selv, når de fodres med data.

- Vi har lige udviklet et værktøj, som kan give kvalificerede prognoser for, hvor store pakkemængder der vil komme på PostNords syv terminaler og 54 distributionsenheder rundt omkring i landet på givne datoer et år frem i tiden. Værktøjet skal bruges til at planlægge en mere præcis bemandingsstørrelse på terminalerne fx i ferier, siger Samo Kace.

Det er data om pakkemængderne fra de seneste fire år, som gør computerprogrammet i stand til at spå om fremtiden.

 

To af Samo Kaces robotter

Stop pakken-robot
Robotten hjælper en kundeservicemedarbejder med at lokalisere pakker, der er kommet på afveje i PostNords terminaler. Før skulle medarbejderen selv søge oplysninger frem om pakken og skrive rundt til de andre seks pakketerminaler for at sikre, at pakken blev stoppet, når den blev registreret af en skanner. Nu giver robotten øjeblikkeligt besked til alle terminaler, hvilket betyder, at pakken bliver fundet hurtigere, og der spares op til 30 arbejdstimer på en uge i alt.

Fragtbrevsrobot
Robotten hjælper en erhvervskunde med at få printet fragtbreve til de varer, virksomheden afsender døgnet rundt. Tidligere ringede kunden til en speditør i PostNords transport-callcenter, som indtastede oplysninger om lasten og manuelt sørgede for, at et fragtbrev blev printet hos virksomheden. Nu sørger robotten for at printe fragtbrevet, så snart kunden indtaster oplysninger om lasten. Det betyder hurtigere ekspedition for kunden, og PostNord-medarbejderen behøver ikke at arbejde om natten.