Kvinde, der sidder på badebro

For mange timer på kontorstolen påvirker os negativt både psykisk og fysisk, siger Lone Østergaard, der har blæst til kamp mod det stillesiddende arbejde. Foto: Jeppe Carlsen.

Lone Østergaard, som er fysioterapeut og ergonomisk rådgiver og aktuel med bogen "Slip kontorstolen for hjernens skyld" giver sine bedste tips til, hvordan du får gjort fysisk aktivitet til en naturlig del af din arbejdsdag.

 

Når du arbejder hjemme

• Brug den sparede transporttid til bevægelse. Det kan være en lille gåtur om morgenen, eller når du lukker computeren ned - eller måske en løbetur i frokostpausen.

• Tænk kreativt og find muligheder for at stå op og arbejde, hvis du ikke har et hæve-sænke-bord. Det kan være, du har et højt køkkenbord eller en vindueskarm. Brug eventuelt en kasse eller bøger til at hæve din computer. Det er ikke nødvendigvis den perfekte løsning, men vil give dig den nødvendige variation i løbet af en arbejdsdag.

• Hold aktive pauser et par gange om dagen, hvor du går en lille tur. Det kan bare være et par gange rundt om huset. De 17 skridt, du har til kaffemaskinen, er ikke nok til at gøre det ud for egentlig bevægelse.

• Stå op, når I har onlinemøder, eller du taler med en kollega. Derhjemme kan ingen se dig, og du forstyrrer heller ikke nogen ved at gå frem og tilbage.

• Når du alligevel spiser frokost alene, kan du måske forkorte frokosten og udnytte tiden til også at nå at gå en gåtur. Det kan også være, du endda kan tage en gå-venlig-frokost med?

• Træk frisk luft, hvis du bliver træt - i stedet for at gå i slikskabet.

Kilde: Fra ”Slip Stolen - for hjernens skyld” af Lone Østergaard

5 TYPISKE UNDSKYLDNINGER FOR AT BLIVE SIDDENDE

Det, der oftest står i vejen for mere i bevægelse i dagligdagen er ifølge Lone Østergaard vores egne dårlige undskyldninger og overbevisninger. Først når vi bliver opmærksomme på det, vi bilder os selv og hinanden ind, kan vi nedbryde vores egne barrierer.

Lone Østergaard har i sin bog samlet 20 af de typiske undskyldninger, hun møder. Her er et udpluk - kan du kende et par af dem?

1. Jeg sidder da sjældent ned

Vi sidder ned, når vi spiser, transporterer os, arbejder ved computeren, holder møder, når vi lige skal slappe af efter arbejde for bare at nævne et par eksempler. Kort sagt er normen, at vi i dag sidder ned til stort set alt, hvad vi laver, og det er vi nødt til at være bevidste om for at få lavet det om.

2. Jeg løber jo en tur efter arbejde

Mange tror, at hvis de cykler til og fra arbejde eller løber en tur, når de har fri, så har de bevæget sig nok. Selvom træning er godt, og vi endelig skal blive ved med det, er det bare ikke tilstrækkeligt. Kroppen har brug for ilt gennem hele dagen, og det kræver, at musklerne løbende er på arbejde og aktiveres ved almindelig hverdagsaktivitet.

3. Jeg går en tur, når jeg kommer hjem

Bevægelse, dagslys og friskluft midt på dagen giver energi til resten af din arbejdsdag - både fysisk og mentalt. I vinterhalvåret får du som bonus en god portion dagslys oveni, som er en af de vigtigste kilder til D-vitamin. Så prioriter at holde en omvendt siesta for at få lys om vinteren. Og snup så en længere gåtur efter arbejde.

4. Jeg kan ikke stå op i de her sko

En dresscode om at være pænt klædt på er fin, men når det medfører, at vi bevæger os et absolut minimum, fordi vi er iført (for) høje hæle eller pæne herresko, er det problem. Overvej, om ikke det er muligt at have et par ekstra sko stående til en gåtur i frokostpausen, eller om du kan stå i strømpesokker ved dit bord.

[5.Jeg glemmer det, når jeg har travlt]

Så snart bevægelse er blevet en vane, glemmer vi det ikke - heller ikke selvom vi har travlt. Det tager typisk 2-4 uger at skabe nogle gode rutiner, hvor det måske tager lidt ekstra tid og mental kapacitet. I travle perioder bliver motionen efter arbejde ofte skippet, derfor er det ekstra vigtigt at huske den daglige bevægelse netop her.

Kilde: Fra ”Slip Stolen - for hjernens skyld” af Lone Østergaard.

 

Vis mere

 

NÅR DU ER PÅ KONTORET

• Har du hæve-sænke-bord, så slut altid dagen med at stå op og lad bordet blive oppe, så du også starter dagen efter med at stå.

• Stå op før frokost, hvor koncentrationen alligevel er afbrudt af duften fra buffeten - og igen efter frokost, når du lige skal i gang igen.

• Det samme trick kan du bruge før og efter møder. Har du tæt en tætpakket mødekalender, så lad bordet være oppe gennem hele dagen og brug den sparsomme tid ved skrivebordet på at stå.

• Se på, hvad du har af opgaver, der egner sig til at stå op, fx når du taler i telefon eller har et møde, der ikke kræver, at du sidder foran en skærm. Måske du endda i nogen tilfælde kan gå en lille tur udenfor imens?

• Har du tendens til at glemme at hæve dit bord, så skriv det på en synlig post-it eller lav en reminder i din kalender - når først det er blevet en vane, glemmer du det ikke.

• Book et mødelokale, der ikke ligger lige rundt om hjørnet, og hvis muligt på en anden etage, så du skal bevæge dig op og ned ad trapper. Brug samme trick, når du skal hente kaffe eller på toilettet.

• Skal du spørge en kollega om noget, så gå hen til vedkommende i stedet for at ringe eller maile.

• Mister du koncentrationen eller bliver træt - så gå uden for og få lidt frisk luft til hovedet. Det behøver ikke være mere end at par minutter, men det vil fungere som en nulstilling af hjernen.

• Gør de mere uofficielle møder til aktive møder. Stå op og gør det måske endda til en walk and talk.

 

Læs også: Rejs dig op, mens du arbejder