Rita Bundgaard

I HK Stat glæder vi os til at fortsætte det gode samarbejde med Skatteforvaltningen. Alle vores lokale afdelinger og HK’s Jobbørs står fortsat klar til at hjælpe med rekrutteringen, siger HK Stats formand Rita Bundgaard om den aktuelle oprustning på skatteområdet. Foto: Mikkel Østergaard.

Skat er ikke enkelt. Det er vigtigt.

Sådan lyder en ny rekrutteringskampagne fra Skattestyrelsen, hvor direktør Merete Agergaard kalder opgaven for ’en af den nyere danmarkshistories største og mest spændende rekrutteringsopgaver inden for det statslige område’.

LÆS OGSÅFlere ansatte til skattekontrol skal bære ny reform

Og det er en helt afgørende oprustning for at genoprette danskernes tillid, mener formand for HK Stat Rita Bundgaard.

- Det er en helt enestående rekruttering og oprustning i staten. Det mange års politiske besparelser har kostet dyrt, og det er rigtig godt og helt afgørende, at vi nu får oprustet både skattekontrollen og hele skatteforvaltningen generelt, siger Rita Bundgaard.

Skattestyrelsen har allerede gennemført første fase af regeringens reform og har i 2020 onboardet 900 nye folk. Blandt andet er der etableret to skattecentre i henholdsvis Fredericia og Frederikssund. Nu står Skattestyrelsen over for den næste opgave med at oprette to yderligere skattecentre i Viborg og Esbjerg. I alt forventes Skattestyrelsen at få tilført 1.000 nye medarbejdere over 4 år, og dertil kommer en stor naturlig afgang af ældre erfarne medarbejdere.

- En langt stærkere skattekontrol er helt afgørende i kampen mod skattesnyd, og det er positivt, at det sker med stærke skattecentre i hele landet. I HK Stat glæder vi os til at fortsætte det gode samarbejde med skatteforvaltningen. Alle vores lokale afdelinger og HK’s Jobbørs står fortsat klar til at hjælpe med rekrutteringen, tilføjer Rita Bundgaard.

Meldingen om regeringens oprustning af skattekontrollen og fokus på flere medarbejdere vækker også glæde i Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), hvor formand Lizette Risgaard tweetede:

"Stærkt at @regeringDK igen styrker kontrollen i skattevæsnet 👊👊👊 Det er sådan vi finansierer fremtidens velfærd og får bugt med dem, som svindler og snyder fællesskabet 💪#dkpol"

Baggrund for Skattestyrelsens rekrutteringsbehov

Skattestyrelsen har i 2020 rekrutteret cirka 900 medarbejdere og anslår frem til udgangen af 2023 at skulle rekruttere yderligere op imod 3.000 nye medarbejdere.
Skattestyrelsen har aktuelt lokationer i 24 byer rundt om i hele Danmark.

OM HK’ERNE I SKATTEFORVALTNINGEN

HK Stats overenskomster dækker omkring 3.800 assistenter/overassistenter, konsulenter, fag-, special- og chefkonsulenter, ansatte på it-området, funktionsledere samt elever på tværs af alle dele af Skatteministeriets område.