Rasmus Kilstoft, salgsassistent i Salling
- Jeg synes, at det er så ærgerligt, at medierne skriver om, at hvis ikke du kan blive andet, kan du arbejde i butik. Selv om jeg hører mange fordomme, så ved jeg, at det er værre for dem, der arbejder i Netto, som jo har været brugt som eksempel på et sted, enhver ville kunne få arbejde, siger Rasmus Kilstoft, der ser sit fag som et håndværk.
For ham handler jobbet om at skabe en god helhedsoplevelse for kunden. At finde det rigtige, som kunden bliver glad for – og måske også tilpasse tøjet, så det kan blive lagt op eller syet ind, så det bliver helt rigtigt. Derfor føler han sig ikke som en ekspedient, men en rådgiver.
Du vil sikkert bare sælge mest muligt
Rasmus Kilstoft støder ofte på fordommen, at han sikkert bare vil have flest mulige penge ud af folk, men det er ikke tilfældet.
- Jeg vil bestemt ikke bare sælge det dyreste. Jeg vil sælge det rigtige. Jeg vil langt hellere, at kunden får det, der er det rigtige for ham, og går glad herfra – end at han får noget alt for dyrt og kommer tilbage dagen efter og bytter det. Jeg vil heller ikke sælge for enhver pris. Jeg siger til nogen, hvis jeg ikke tror, at de bliver glade for produktet, fortæller Rasmus Kilstoft, der særligt husker en episode, hvor en kunde ville have en storblomstret skjorte på til en smoking:
- I sådan en situation spørger jeg ind til, hvad det er, kunden gerne vil og kommer med min faglige vurdering. Jeg prøver at finde en anden skjorte til smokingen og en anden jakke til skjorten, så kunden selv kan se, hvad der, jeg prøver at forklare, for jeg ønsker ikke, at kunden ender i en pinlig situation i noget tøj, han har købt af mig.
Du må jo være idiot
Når debatten om butiksansatte er, som den har været i lang tid, smitter det negativt af på den måde, man som butiksansat kan blive talt til.
- Langt de fleste kunder er jo rigtig søde og venlige, men der er selvfølgelig også dem, der taler trælst til os. Jeg er for nyligt blevet kaldt idiot, fordi varen, som kunden spurgte efter, ikke var hjemme. Det er ikke noget, jeg tager nært, men jeg havde da hellere været fri. Jeg prøver i sådan en situation at finde et andet produkt eller henvise til en anden butik. Det er også en service, og den leverer jeg også gerne til vrede kunder, siger Rasmus Kilstoft.
Unge mennesker kan ikke være servicemindede
Når man som Rasmus Kilstoft arbejder i en butik med en lang historie og mange traditioner, møder man tit kunder, der er kommet der i en menneskealder.
- Jeg oplever ofte, at de ældre kunder helst vil betjenes af mine ældre kollegaer, men jeg har fået mange kommentarer fra ældre kunder, at de har været rigtig glade for at blive betjent af mig, og at det er dejligt at se, at unge mennesker også kan være servicemindede. For mig gør det ingen forskel, om kunden er ung eller ældre, for jeg prøver at finde det helt rigtige til præcis ham, siger Rasmus Kilstoft.
Det må være surt at arbejde i weekenden
Der er selvfølgelig weekend- og aftenarbejde, når man arbejder i en butik som Salling, men det generer ikke Rasmus Kilstoft.
- Jeg synes, at folk tillægger det alt for stor en betydning. Jeg har ikke noget imod at arbejde weekend, for der er det ekstra sjovt, fordi der er så mange kunder. Og så har jeg måske fri en onsdag, hvor jeg når en hel masse. I denne uge har jeg en fire-dages-arbejdsuge, og der er så meget frihed i det. Du har ikke flere timer end andre, fordi du arbejder i butik. 37 timer er jo 37 timer, så man skal bare give butiksjobbet en chance, siger Rasmus Kilstoft.
Butiksarbejde er indtil, man finder et andet job
- Det her er det, jeg skal resten af mine dage. Jeg kunne ikke tænke mig at lave andet. Det er ikke et trin på vej til noget andet. Jeg elsker min hverdag, jeg dygtiggør mig, jeg dyrker det, og jeg tager rigtig meget ansvar. Det allerbedste er mødet med mennesker. Nogle skal bruge tøj til specielle oplevelser, og man hører lidt om folks liv. Nogle gange står jeg med glade mennesker, der skal giftes, og andre gange med mennesker i sorg, der skal have tøj til begravelse. Og så er der alle dem, der har brug for tøj til hverdagen og uanset formålet, er jeg glad for at kunne hjælpe dem med det, fortæller Rasmus Kilstoft, der også har indkøbsopgaver sammen med Sallings indkøber.
- Jeg har en rigtig god fornemmelse for, hvad vi kan sælge, og jeg synes, det er så spændende at finde nye varer, men jeg har ikke lyst til kun at skulle gøre det. Jeg vil ud på gulvet – ud til kunderne, slutter Rasmus Kilstoft.
Det gør mig virkelig vred
Formand for HK Handel Østjylland, Cliff Præstegaard, kender udmærket til de mange fordomme, men særligt en gør ham vred.
Fordommen om, at kan man ikke andet, kan man da arbejde i butik, gør mig virkelig vred. Det er simpelt hen ikke korrekt , at alle vil kunne arbejde i butik. Det kræver en masse kompetencer, og vores medlemmer, der arbejder i butik kan være stolte af deres job, siger Cliff Præstegaard, der i øvrigt også selv er uddannet salgsassistent.
Lad os høre fordommene om dit job
Er du medlem af HK Østjylland og oplever du fordomme om dit job, så hører vi meget gerne fra dig. Skriv til helle.raskgaard@hk.dk